بررسی بازار زمستانه سپهسالار

قیمت‌های سپهسالار

خیابان جمهوری بعد از تقاطع سعدی، سمت شمال خیابان، راسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشهوری است که بسیاری نام آن را شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، باغ یا بازار سپهسالار. بازاری که راسته فروش کیف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کفش عمدتا زنانه است.

مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که آجرچینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قدیمی با کاشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آبی که نقش گل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وبلبل دارند بالای تابلوی همه آنها است. خورشید به وسط آسمان رسیده و ظهر است. راسته خلوت نیست اما شلوغ هم نیست. محوطه پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو وسط بازار از آدم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی پر است که یا از آنجا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرند یا پشت ویترین ایستاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تماشا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، تک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وتوکی کاسب هم داخل مغازه با مشتری حرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند.

روی اکثر ویترین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این بازار، کاغذهایی با اعداد و درصدهای تخفیف خودنمایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؛ کسبه حراج کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. عددهای ۱۵درصد، ۲۰ تا ۴۰‌درصد روی ویترین مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها چسبیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد کسبه درحال فروش مانده جنس زمستانی هستند.  یکی از مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارها که انواع بوت را «۳۰۰هزار تومان» نرخ زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بود درمورد تخفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌گوید: «از یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه دیگر خرید عید شروع می‌شود و قاعدتا همه حراج گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که جنس جدید بیاورند.‌» کف قیمتی این مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار ۲۵۰هزار تومان است و با متوسط «۴۰۰هزار تومان می‌توان کفش تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرم باکیفیت خریداری کرد.‌» البته مساله بوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها توفیر دارد و چون در ‌ماه دوم زمستان هستیم قیمت‌ها پایین کشیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.

متوسط قیمت بو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانی زنانه در بازار سپهسالار ۴۰۰هزار تومان است، البته بوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هم هستند که «هنوز روی ۸۰۰هزار تومان مانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.‌» مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار دیگری در این بازار کف قیمتی انواع کفش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زنانه «طبی» را ۳۰۰هزار تومان تعیین کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است ولی حراج نگذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است: «چون خودمان تولیدی داریم کف قیمت را برای محصول درنظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیریم. جای تخفیف ندارد دیگر.‌»

این فروشنده یک نمونه کفش پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی و روزانه زنانه را ۶۰۰هزار تومان قیمت زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است و سقف قیمتی کفش این مغازه تا ۸۰۰هزار تومان بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. همچنین این فروشنده کیف زنانه «تمام‌چرم مشکی را۸۰۰هزار تومان» نرخ زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که البته با کاهش کیفیت نرخ به ۴۰۰هزار تومان هم می‌رسد. جست‌وجو در بازار سپهسالار حکایت از متوسط قیمت ۴۰۰هزار تومان برای کفش و کیف زنانه دارد که البته بسته به نوع و کیفیت محصول قیمت تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همینطور اگر هنوز قصد خرید بوت زمستانه را دارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با متوسط ۵۰۰هزار تومان از این راسته خرید کنید.

داستان شهرداری و سپهسالار

در راسته سپهسالار که قدم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنید، از کوچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرید که توپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلند چرم جلوی مغازه‌ها قرار داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. اگر سرکی به داخل کوچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بکشید مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید که مواداولیه محصولات چرمی مثل کیف و کفش را برای فروش گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و معمولا هم طبقات بالایی آنها جایی برای تولید این محصولات است. مساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که به‌نظر شهرداری بسیار خطرناک است و «احتمال وقوع آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوزی را بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.‌»

به گفته یکی از فروشندگان پیگیری شهرداری بابت تخلیه کارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولیدی بالا یا پشت مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سپهسالار «برای ایمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی بود. مخصوصا بعد از حادثه پلاسکو پیگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شهرداری بیشتر شد و این موضوع که مواداولیه مستعد حریق هستند را خطرناک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانست.‌»  

به گفته این پیرمرد پس از آنکه کسبه مشکل مسائل ایمنی آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشانی را در محل کسب حل کردند «شهرداری دیگر اقدامی نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.‌» او دستش را دراز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و از پشت ویترین پر از کفش به مغازه روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که نیوجرسی بتنی جلوی آن قرار دارد: «این بنده خدا هنوز مغازه را از نظر آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشانی ایمن نکرده و شهرداری هم مغازه را بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. البته بیشتر کاسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مغازه را امن و ایمن کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و فقط چندتایی باقی‌مانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.‌» گفت‌وگوی خبرنگار ما با کسبه مواداولیه محصولات چرمی در کوچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باغ سپهسالار هم نشان می‌دهد بعد از آنکه مغازه را به تجهیزات ایمنی آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشانی مجهز کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند «شهرداری هم دست از سرمان برداشت.‌»

این مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار درباره این خبر که شهرداری کسبه را مجبور به تخلیه کارگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا انبارهای بالا و پشت مغازه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است، می‌گوید: «نه هیچ اجباری نبود. فقط موضوع مسائل ایمنی آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشانی بود که در حال برطرف‌شدن است.‌» باغ سپهسالار شاید دیگر وجود نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد اما بازار آن هنوز یکی از مقاصد خانم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که قصد خرید کیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وکفش دارند.