15

   چه وسایلی نیاز داریم؟

پخت شیرینی‌های خانگی که پایه اصلی میز پذیرایی هستند، معمولا سخت نیست و با کمترین وسیله می‌توان آن را انجام داد اما برای پختن شیرینی‌‌هایی مثل کاپ‌کیک و کیک تولد حتما به وسایل قنادی احتیاج دارید. وجود ابزار و وسایل باکیفیت قنادی باعث می‌شود علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت، محصول هم با کیفیت پخته شود؛ چراکه بسیاری از کارها مثل صاف‌کردن خامه روی کیک تولدت بدون ابزار شکل زیبایی پیدا نمی‌کند آن هم برای کالایی که زیبایی محصول مهم است. سینی فر از آن وسایلی است که فارغ از اینکه در آن خانه شیرینی وجود دارد یا نه در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. این سینی‌ها معمولا از جنس تفلون و گالوانیزه در سایزهای مختلف در بازار وجود دارد. از مقاومت جنس سینی در مقابل حرارت مطمئن شوید و اندازه‌ آن را بر طبق نیازتان انتخاب کنید.

اگر اهل تزئین‌کردن کیک یا شیرینی هم هستید حتما به قیف و ماسوره نیاز پیدا می‌کنید. معمولا این ابزار پلاستیکی و فلزی و دارای طرح‌های مختلفی هستند که قناد امکان طرح‌زدن براساس سلیقه خودش را داشته‌باشد. ژل تزریقی از جمله ابزاری است که معمولا با قیف همراه است. برای ایجاد طرح روی شیرینی یا کیک از ابزار ژل تزریقی یا سرنگ مخصوص این کار استفاده می‌کنند. ابزار بعدی که یکی از مهم‌ترین وسایل قنادی است، همزن بسیار مهم است؛ چراکه اگر بی‌کیفیت باشد عملا مواداولیه به‌خوبی ادغام نمی‌شوند. هر دو نوع دستی و برقی در بازار موجود است و شما با توجه به نیازتان می‌توانید آن را تهیه کنید. پیمانه برای اندازه‌گیری مواداولیه، الک برای صاف‌کردن آرد و وردنه هم از ابزارهای مهم شیرینی‌پزی هستند. با استفاده از وردنه می‌توانید ضخامت موردنظر محصول را به‌دست آوردید، این کالا در جنس‌های مختلف در بازار عرضه شده‌است اما نمونه چوبی آن محبوب‌تر از همه است.

به وسایل تزئینی برگردیم، پالت که معمولا برای صاف‌کردن سطح کیک یا شیرینی استفاده می‌شود هم در دو نوع شکسته و صاف در اندازه‌های مختلف موجود است. شیرینی‌های مربعی و مثلثی خانگی دوران عید را حتما همه تجربه کرده‌اید، کاترهای این شیرینی‌ها هم جزو وسایل اصلی قنادی است که به فرم‌دهی شیرینی و خمیر کمک می‌کند.

معمولا کاترها در شکل‌های مختلفی ارائه می‌شوند و توجه داشید که نمونه مرغوب‌ آنکه معمولا استیل است را تهیه کنید. لیسک و فرچه اما از وسایل حساس است، از لیسک می‌توانید برای زیروروکردن مواداولیه استفاده کنید و با فرچه قالب‌های شیرینی را چرب کنید. جنس این ابزار معمولا سیلیکونی است. کاغذ روغنی، یکی دیگر از ملزومات یک قناد حرفه‌ای است، اگر از کاغذ روغنی استفاده کنید دیگر نیازی به چرب‌کردن قالب‌های شیرینی نیست. توجه داشته‌باشید کیفیت این کاغذها به‌شدت مهم است و سعی در تهیه نمونه مرغوب آن داشته‌باشید. قالب‌ها که جزو جدانشدنی ابزارهای قنادی است به شما کمک خواهد کرد تا شکل نهایی دلخواه را به‌دست آورید.

در هنگام خرید مدنظر داشته‌باشید که قالب را برای چه نوع شیرینی می‌خواهید و نمونه‌های تفلون و سیلیکون آن معمولا گران‌تر از نمونه‌های فلزی است. برای تهیه کیک‌های یک‌نفره و کوچک از قالب‌های مافین استفاده می‌کنند، قالب‌های گرد و کوچکی که حفره‌های 6 یا 12تایی آن در یک سطح صاف قرار دارند. قالب لوف که یک مستطیل ساده است معمولا برای تهیه انواع نان استفاده می‌شود. برای تهیه شیرینی‌‌هایی مثل انواع کیک، چیزکیک بستنی و انواع دسر از قالب‌های کمربندی استفاده می‌شود. حالا چرا کمربندی؟ مزیت این قالب کمربندی دور آن است که پس از پختن کیک جدا می‌شود و نیاز به برگرداندن کیک نیست، به همین دلیل به یکی از محبوب‌ترین قالب‌های قنادی تبدیل شده‌است.

  قیمت‌ها

جست‌وجوی ما نشان می‌دهد قیمت یک بسته قالب کمربندی سه‌تایی باکیفیت حدود 200هزار تومان است. کاغذ روغنی هم که یکی از حساس‌ترین ابزار شیرینی‌پزی است به‌طور متوسط 15هزار تومان فروخته می‌شود. همینطور می‌توانید مجموعه 6تایی قیف قنادی را 50هزار تومان، وردنه با طول 40سانتی‌متر را حدود 15هزار تومان، کاردک فلزی دندانه‌دار 10هزار تومان و سینی گردان شیرینی را حدود 100هزار تومان خریداری کنید؛ بنابراین با 200 تا 300هزار تومان می‌توان مجموعه کامل وسایل اولیه قنادی در خانه را تهیه کرد، چون60‌درصد از ابزارهای قنادی وارداتی است، قیمت‌ این اقلام در سال‌های اخیر نوسان زیادی داشته‌است.  به‌نظر می‌رسد با پاگرفتن مراسم و مهمانی‌ها این بازار دوباره گرم شود. این بازار آنقدر وسیع است که شاید بعد از تجربه پخت شیرینی در خانه، فکر پخت شیرینی و عرضه آن از طریق اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی رهایتان نکند.