2 copy

به سبب نیازی که مصرف‌‌کنندگان به وسایلی مثل سمعک دارند این نوسانات باعث تغییر در تقاضای آن نشده است. البته به گفته فعالان به سبب افزایش قیمت، اغلب مصرف‌‌کنندگان تعمیرات را به خرید ترجیح می‌دهند. اگر قصد خرید سمعک دارید حتما به نکات زیر توجه کنید.

   چه‌کسانی باید از سمعک استفاده کنند؟

اگر در شنیدن مشکل دارید و این مشکل ناشی از کم‌‌شنوایی است زمان استفاده از سمعک است. می‌توانید بدون نسخه پزشک به بازار مراجعه و سمعک مورد نظرتان را خریداری کنید اما توصیه می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید چراکه همان‌گونه که گفته شد کم‌‌شنوایی افراد با یکدیگر متفاوت است و پزشک سمعک تنظیم‌‌شده با شرایط فرد را تجویز می‌کند. تجویز سمعک چهار مرحله دارد: نخستین مرحله در تجویز سمعک معاینه گوش و انجام تست شنوایی‌‌سنجی است. در این مرحله شنوایی‌‌شناس نوع و میزان کم‌‌شنوایی را بررسی می‌کند و با انجام تست‌‌های دیگر میزان نیاز شما به سمعک را می‌‌سنجد. چنانچه این آزمایش‌‌ها نشان دهد که شما به سمعک احتیاج دارید، شنوایی‌‌شناس درباره انواع سمعکی که می‌توانید استفاده کنید به شما مشاوره می‌دهد. همین‌طور می‌توانید از شنوایی‌‌شناس درباره قیمت، کمک هزینه‌ها و میزان پوشش بیمه برای خرید سمعک سوال کنید. پس از طی این مراحل و تصمیم برای استفاده از این وسیله، وقت قالب‌‌گیری گوش است. معمولا در همان جلسه مشاوره قالب‌‌گیری گوش انجام می‌شود. روی این مرحله حساسیت به خرج دهید چراکه قالب‌‌گیری درست باعث عملکرد صحیح سمعک می‌شود. پس از آماده شدن سمعک ابتدا اندازه و قالب آن بررسی می‌شود، سپس باتوجه به نیازهای شنیداری فرد، تنظیم و برنامه‌‌ریزی می‌شود. معمولا عادت کردن به سمعک طول می‌‌کشد و پس از چند روز استفاده برای تنظیمات اصلاحی دوباره به شنوایی‌‌شناس مراجعه کنید.

     چند نکته درباره خرید سمعک

برای کسانی که نخستین بار از سمعک استفاده می‌کنند ممکن است خرید آن کمی پیچیده باشد. نوع و میزان کم‌‌شنوایی مثل اثر انگشت منحصربه‌‌فرد است بنابراین سمعک به‌طور خاص برای هر فرد تنظیم می‌شود. همین‌طور عملکرد سمعک‌‌ها به مهارت بالینی و دانش فردی پزشک تجویز‌کننده بستگی دارد.   سمعک‌‌هایی هستند که برای تقویت صداهای محیط ساخته شده‌‌اند و افراد بدون مشکل شنوایی هم از آن استفاده می‌کنند اما سمعک‌‌های پزشکی با توجه به مشخصات فرد کم‌‌شنوا تجویز می‌شوند. تقریبا همه سمعک‌‌ها از باتری‌‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند اما سمعک‌‌های شارژی هم در بازار موجود است. طول عمر باتری سمعک‌‌ به نوع باتری و تکنولوژی سمعک بستگی دارد و میانگین طول عمر  آن بین 5 تا 20 روز است.

    انواع سمعک

تکنولوژی سمعک‌‌ها مثل هر وسیله دیگری پیشرفت می‌کند. به‌طور خلاصه سمعک‌‌ها با توجه به نوع تکنولوژی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: سمعک‌‌های آنالوگ که در آن صرفا از مدارهایی برای تقویت صداها استفاده شده است و قدرت پردازش خاصی ندارد. سمعک‌‌های دیجیتال از پردازش عددی و سمپل‌‌گذاری استفاده می‌کنند و سمعک‌‌های هوشمند با توجه به برنامه‌‌ریزی انجام شده به تقویت صداها می‌‌پردازد. نسل چهارم سمعک‌‌های وایرلس هستند که علاوه بر پردازش دیجیتال و هوشمند صدا، از کنترل وایرلس برای تنظیمات راحت‌‌تر بهره می‌‌برد.

همین‌طور سمعک‌‌ها در سه حالت گوشی، نامرئی و حلزونی فروخته می‌شود. قیمت این سمعک‌‌ها باتوجه به تکنولوژی مورد استفاده، استحکام، هوشمندی سمعک، ضدآب بودن و شاخص‌‌های دیگر تغییر می‌کند. به همین دلیل سعی کنید سمعک را از کلینیک‌‌های شنوایی‌‌سنج تهیه کنید که امکان مشاوره برای خرید دارند. یکی از پرطرفدارترین سمعک‌‌ها، نمونه نامرئی آن است.   برای استفاده از سمعک‌‌های نامرئی میزان کم‌‌شنوایی و اندازه کانال مجرای گوش مهم است. آمارها نشان می‌دهد به صورت تقریبی بیشتر از 60 درصد از کم‌‌شنوایان نمی‌توانند از آن استفاده کنند اما شما حتما آن را امتحان کنید. کودکان هم به سبب باریکی مجرای گوش نمی‌توانند از سمعک‌‌های نامرئی استفاده کنند. نوع سوم پرطرفدارترین است، سمعک‌‌های حلزونی به سبب تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارند بدون نگرانی از دیده‌‌شدن سمعک، بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهند. البته قیمت این نوع نسبت به نمونه‌های دیگر بالاتر است اما نمونه‌های ارزان آن هم در بازار یافت می‌شود که کیفیت متوسطی دارند.