همه‌چیز درباره هود

7 copy

انواع هود آشپزخانه پای ثابت تجهیزات آشپزخانه‌ها هستند که با وجود آنها تهویه و دفع بوی نامناسب ناشی از پخت و پز، سریع‌‌تر صورت می‌گیرد. در کنار کاربرد اصلی و قابلیت‌‌های جانبی، طراحی مدرن هودها تا حدودی در شکل‌‌گیری دکوراسیون مدرن آشپزخانه هم موثر بوده و خلاصه با ظاهر شیک و مدرن خود به سادگی با سایر عناصر آشپزخانه هماهنگ می‌شوند. به گزارش سایت به‌نظر، در حال حاضر هودهای تولید ایران پرفروش‌‌ترین هودهای آشپزخانه بازار را تشکیل می‌دهند و از کیفیت مناسبی نسبت به رقبا برخوردار هستند.

 انواع هود

نخستین مدل هودهای بازار به صورت داخل کابینتی طراحی می‌شدند. به این صورت که بدنه تخت هود داخل فضایی که از قبل زیر کابینت تعبیه شده  بود قرار می‌گرفت. ابعاد و صدای این نوع هودها در اوایل عرضه به بازار بزرگ و بالا بود؛ اما به مرور زمان، همین مدل‌های کابینتی باریک و باریک‌‌تر شدند و طراحی آنها به سبک مدرن نزدیک شد. هودهای شومینه‌‌ای درست بالای اجاق گاز قرار می‌گیرند و همین موضوع به مکش کامل و بهتر هوا کمک می‌کند. قدرت مکش این گروه از هودها، به‌طور متوسط 700 متر مکعب در ساعت است. مدل‌های سقفی به شرط آنکه فضای منزل به اندازه کافی بزرگ باشد یا آشپزخانه از نوع صنعتی باشد گزینه مناسبی است. این نوع هودها با اشکال مختلفی نظیر شومینه‌‌ای یا به صورت جزیره‌‌ای طراحی می‎شوند و بدنه حجیم و چشمگیری دارند. در مدل جزیره‌‌ای، همین بدنه است که از دور و در فضای بزرگ زیبایی بیشتری به آشپزخانه می‌دهد. برخی از مدل‌های سقفی امکان نصب روی دیوار را هم دارند.

هودهای کشویی که به تلسکوپی هم معروفند، پشت صفحه گاز و به‌‌شکل کشویی جاسازی می‌شوند. بنابراین، زمانی که در حال استفاده از هود نیستید، جلوی دیدتان نخواهند بود. اینها درواقع بخار و دود پخت‌‌وپز را به‌‌صورت افقی به‌‌درون می‌‌کشند. این مدل هود را معمولا برای جزیره‌هایی استفاده می‌کنند که امکان کارگذاری داکت از راه سقف وجود ندارد. مدل‌های مخفی، به صورت توکار نصب می‌شوند و جلوه هودهای جزیره‌‌ای یا سه‌بعدی و مورب را ندارند. در عوض، فضای کمتری اشغال می‌کنند. برخی تصور می‌کنند توان هود مخفی یا توکار نسبت به مدل‌های دیگر پایین‌‌تر است. حال آنکه در حال حاضر مدل‌های توکار گران‌قیمت‌‌تر هستند و با وجود توان مشابه، آلودگی صوتی کمتری تولید می‌کنند. جدیدترین هودهای بازار به صورت سه‌بعدی و مورب تولید می‌شوند؛ یعنی یک زاویه 30 تا 40 درجه‌‌ای با سطح گاز دارند و به صورت عمود بالای گاز قرار نمی‌گیرند. مدل‌های مورب ظاهر لوکس و زیبایی دارند و در کنار سایر اجزا نظیر فر توکار، هماهنگی خوبی در محیط آشپزخانه ایجاد می‌کنند. هودهای مورب هم به صورت سقفی و هم دیواری قابل نصب هستند. همچنین برخی از برندها، مدل‌های مورب را به صورت مجموعه دوتایی با اجاق گاز صفحه‌‌ای به فروش می‌‌رسانند. یکی از ویژگی‌‌های هود‌‌ آشپزخانه مورب قابلیت باز و بسته شدن درب آن است. برخی از مدل‌های لوکس به صورت برقی و با کنترل و برخی به صورت دستی باز و بسته می‌شوند.

 قابلیت‌های فنی

به قابلیت شست‌وشوی فیلتر داخلی هود و نوع آن دقت کنید. هر چقدر مکش هود بیشتر باشد لازم است زود به زود به نظافت و شست‌وشوی فیلتر رسیدگی کنید.

این روزها به لطف طراحی استیل، اکثر هودهای آشپزخانه بازار قابلیت شست‌وشو دارند. علاوه بر این مدل‌های قوی‌‌تر بازار به دو موتور و هودهای معمولی به یک موتور مجهز هستند.

این روزها سطح صدای تولیدی توسط هود به یکی از دغدغه‌های مهم خریداران تبدیل شده است. میزان آلودگی صوتی هود بر حسب دسی‌بل و کم‌‌صدا بودن آن همراه با مشخصات محصول ذکر می‌شوند. این روزها اکثر هودهای بازار با مانیتور جهت نمایش دور موتور، تایمر و قابلیت خاموشی خودکار تولید می‌شوند.

قدرت مکش و نوع مکش هود در فضای آشپزخانه مهم‌ترین فاکتوری است که لازم است در کنار طراحی بدنه در نظر گرفته شود. برخی از مدل‌ها، سنسور داخلی دود و حرارت دارند و به همین دلیل به سرعت می‌توانند بوی نامطبوع یا سوختگی را از فضا دور کنند.

  از کجا بخریم؟

برای ساکنان جنوب تهران و البته بیشتر زوج‌های جوان، سه‌راه امین حضور نامی آشنا است. این منطقه که یکی از محله‌های قدیمی تهران است پر از پاساژها و خانه‌هایی با بافت قدیمی است که به فروش تجهیزات آشپزخانه خانگی و لوازم برقی می‌‌پردازند. در راسته فروشنده‌های هواکش در خیابان سعدی نیز می‌توان برخی مدل‌های هود را پیدا کرد.

همچنین در منطقه شهر ری، سه‌راه خاوران نیز فروشگاه‌هایی وجود دارد که انواع لوازم آشپزخانه نظیر هود و اجاق را با قیمت‌هایی کمتر از سطح شهر در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

مجیدیه شمالی و خیابان شیراز در حوالی ونک نیز از دیگر راسته‌هایی هستند که مغازه‌های متعدد فروش هود در آن وجود دارد.

در مناطق مرکزی، شمالی و غربی تهران نیز فروشگاه‌های مختلفی به عرضه تجهیزات آشپزخانه می‌پردازند که برخی از آنها در خیابان سهروردی شمالی متمرکز شده‌اند. همچنین اگر گذرتان به کرج می‌افتد، می‌توانید در حد فاصل چهارراه طالقانی تا میدان هفت تیر، هودهای متنوعی را مشاهده کنید.


چند نکته

  برای خرید هود آشپزخانه باید سایز آن را برحسب ابعاد اجاق‌‌تان انتخاب کنید. هودی مناسب‌‌تر است که حداقل هم‌‌پهنای اجاق‌‌ باشد، بهتر است حتی کمی از هر طرف بلندتر هم باشد.

 اگر معمولا پخت‌‌وپزهایی دارید که بو و بخار زیادی می‌‌پراکنند، بهتر است دنبال خرید هودی با قدرت حداقل ۳۵۰  CFM باشید.

 هودها می‌توانند دارای صدای آزاردهنده‌‌ای باشند. بازه رایج بین ۴۰ تا ۶۰ دسی‌بل است. هرچه این مقدار کمتر باشد، صدای کمتری از هود خواهید شنید.

 تقریبا همه هودها چراغ‌‌دارند، اما حتما به جایگاه و نحوه قرارگیری لامپ‌‌ها دقت کنید که تعویض‌‌شان درصورت سوختن، راحت باشد.