اعلام قیمت مصوب مرغ و تخم‌مرغ

همچنین قیمت فروش یک شانه تخم‌مرغ تنظیم بازار در این سایت ۴۰هزار و ۵۰۰تومان است؛ اما در خرده‌فروشی‌ها بین ۳۹ تا ۴۲‌هزار تومان به فروش می‌رود. در کنار توزیع تخم‌مرغ وارداتی، تولیدکنندگان افزایش تولید و عرضه را دلیل این کاهش قیمت عنوان می‌کنند. این درحالی است که رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اخیرا به خبرگزاری مهر گفته است، میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ١٧‌هزار و ۵٠٠تومان است. ناصر نبی‌پور نیز واردات، افزایش تولید و در نتیجه افزایش عرضه را دلیل کاهش قیمت تخم‌مرغ اعلام کرده است. در همین حال برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به وضعیت تولید، نه‌تنها تا پایان سال‌جاری، بلکه در سال آینده هم با مشکلی در حوزه تامین تخم‌مرغ مواجه نخواهیم شد. ضمن اینکه با مازاد سنگین روبه‌رو هستیم.

  قیمت مصوب

در همین حال، معاون بازرسی و نظارت بر اتاق اصناف ایران قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم و منجمد و تخم‌مرغ را اعلام کرده است. بهنام نیک‌‌‌منش در این مورد به «ایسنا» گفت: «در پی تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف ایران نیز به عنوان عضو اصلی ستاد تنظیم بازار انتخاب شد. قرارگاه امنیت غذایی ذیل این ستاد، هر روز برگزار می‌شود و با پیگیری‌‌‌های این قرارگاه، شاهد افزایش رعایت قیمت مصوب مرغ و تخم‌مرغ در واحدهای توزیعی هستیم.»

به گفته وی قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۳۱‌هزار تومان است؛ البته هفته گذشته با نرخ ۳۷‌هزار تومان هم در بازار عرضه می‌شد که امروز در بخش‌هایی از تهران حتی با نرخ‌های کمتر عرضه می‌شود.  وی افزود: «عرضه مرغ منجمد نیز از سوی شرکت پشتیبانی امور دام افزایش یافته و با نرخ هر کیلو ۲۰‌هزار تومان عرضه می‌شود. افزایش عرضه مرغ منجمد نیز بر حفظ تعادل نرخ مرغ گرم تاثیر‌گذار بوده است. همچنین نرخ مصوب یک شانه (۳۰‌تایی) تخم‌مرغ، ۴۳‌هزار تومان است.»

نیک‌منش با بیان اینکه پیگیری‌‌‌های این قرارگاه به افزایش عرضه مرغ گرم و تخم‌مرغ منجر شد، تصریح کرد: «به عنوان نمونه در میدان بهمن تهران از ۲۵۰ تن به ۵۴۰ تن رسیده است. افزایش عرضه، در پی افزایش نظارت بازرسان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی بر مرغداری‌‌‌ها و حلقه پیش از عمده‌فروشی تحقق یافته است. با نظارت بازرسان، مرغداری‌‌‌ها نمی‌توانند مرغ را بیش از زمان مقرر نگهداری و به‌موقع به کشتارگاه عرضه کنند.»

نرخ مصوب مرغ برای مصرف‌کننده در فروردین امسال ۲۴‌هزار و ۹۰۰تومان تعیین شد، اما در اوایل آبان با افزایش مجدد به ۳۱‌هزار تومان تغییر کرد.