این درحالی بود که به‌دلیل نابسامانی بازار نهاده‌های دامی، میزان جوجه‌ریزی و تولید مرغ نیز به‌شدت کاهش یافته و عرضه به بازار قطره‌چکانی انجام می‌شد. همین مساله به طولانی‌تر شدن صف‌ها و سخت‌تر شدن دسترسی مردم به این ماده پروتئینی منجر شد.

این چالش تا جایی گسترش یافت که دولت برای کنترل بازار مجبور به تشکیل قرارگاه ساماندهی بازار مرغ شد و مجوز واردات ۵٠ هزار تن مرغ را نیز صادر کرد؛ با این وجود به سختی توانست تعادل را به بازار برگرداند. البته در این فاصله نرخ مصوب مرغ هم که یکی از دلایل زیان‌دهی مرغداران و کاهش تولید بود، پس از ماه‌ها انتقاد جدی فعالان صنعت مرغ، از ۲۰ هزار تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت تا بلکه انگیزه برای تولید مرغ افزایش یابد.

مجموعه این اقدامات موجب شد تعادل تا حدودی به بازار بازگردد و قیمت مرغ در بازار که تا بیش از ۳۵ هزار تومان صعود کرده بود، به‌تدریج به نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان نزدیک شد. البته این تعادل چندان طول نکشید و با بحرانی‌شدن بازار جوجه یک‌روزه و افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دامی، نرخ مرغ مجددا سیر صعودی به خود گرفت و مدتی است که در بازار شاهد دونرخی شدن مرغ هستیم.