هزینه شروع سوارکاری

جست‌وجوی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت وسیله‌‌ای مثل کلاه ایمنی که بسیار مهم است دو میلیون تومان است.‌ همین‌طور برای شلوار سوارکاری باید یک میلیون تومان بودجه کنار گذاشت.

  تجهیزات مهم سوارکاری

اسب‌‌سواری ورزش گرانی است و این گزاره بر کسی پوشیده نیست. کسانی که اسب خودشان را دارند هزینه‌هایی مثل نگهداری اسب را متقبل می‌شوند اما برای شروع کلاس‌‌های اسب‌‌سواری به لوازمی نیاز است که آنها را بررسی می‌کنیم.

مثل هر ورزش دیگری، برای اسب‌‌سواری هم به کفش مخصوص احتیاج دارید. چکمه‌های اسب‌‌سواری آج‌‌دار هستند با پاشنه‌‌ای حدود ۲سانت که از لغزیدن رکاب جلوگیری می‌کند. اگر سوارکار حرفه‌‌ای نیستید می‌توان به بوت‌‌هایی که مشخصات ذکر شده را داشته ‌‌باشد بسنده  کرد و برای شروع مته به خشخاش نگذاشت. اما حتما به یک شلوار سوارکاری نیاز دارید؛ شلوارهای سوارکاری به سبب راحتی و ایمنی که دارد به سوارکاران کمک می‌کند فعالیت بهتری داشته باشند.

نگه‌‌داشتن افسار پلاستیکی یا چرمی ممکن است دستتان را اذیت کند؛ سختی افسار و همچنین عرق کردن کف دست عملا اجازه استفاده مناسب از افسار را  به سوارکار نمی‌دهد؛ دستکش‌‌های سوارکاری به کف دست می‌‌چسبند که در نتیجه سبب کنترل بهتر افسار می‌شود. توجه داشته‌‌باشید که دستکش باید دقیق اندازه دستتان باشد به گونه‌‌ای که  تنگ یا گشاد بودن آن نگه‌‌‌‌داشتن افسار را سخت‌‌تر نکند. سوارکار به لباس سوارکاری هم احتیاج دارد؛ خبر خوب این است که برای شروع سوارکاری نیاز به تی‌‌شرت یا هرگونه لباس خاصی ندارید؛ اما توجه داشته‌‌باشید از جامه‌‌ای استفاده کنید که قابلیت تنفس و عبور هوا را داشته باشد و حرکتتان را محدود نکند. قاعدتا نباید از لباس‌‌های گشادی که زمان سوارکاری دست‌‌وپا گیر هستند استفاده کرد. افراد مبتدی با اسب‌‌هایی سوارکاری می‌کنند که به اصطلاح ایمن و مناسب هستند اما افتادن از اسب همیشه محتمل‌ است چراکه اسب حیوان تنومندی است که می‌تواند حرکات غیرقابل‌‌ پیش‌‌بینی انجام دهد. پس مثل هر ورزش دیگری وسایل ایمنی را جدی بگیرید.کلاه‌‌ اسب‌‌سواری بسیار مهم است به همین دلیل از کلاه‌های ایمنی دیگر مثل دوچرخه‌‌سواری استفاده نکنید.کلاه باید اندازه سرتان باشد؛ نه بزرگ‌تر و نه کوچک‌تر؛ به گونه‌‌ای که هنگام حادثه از سرتان محافظت کند. جلیقه محافظ هم از قفسه سینه و اندام‌های مهم شما محافظت می‌کند. این جلیقه مانع از شکستن دنده‌های قفسه سینه یا بند آمدن نفستان می‌شود.

  شروع اسب‌‌سواری چند؟

برای شروع کلاس‌‌های اسب‌‌سواری به چکمه، دستکش، عینک ایمنی، محافظ بدن و شلاق نیاز است. همان‌طور که گفته شد برای شروع سوارکاری به چکمه مخصوصی احتیاج نیست و همین‌که دو خاصیت را داشته‌‌ باشد کفایت می‌کند اما اگر قصد خرید بوت‌‌های مخصوص سوارکاری دارید به‌طور متوسط می‌توانید یک میلیون تومان بودجه درنظر بگیرید. جست‌وجوهای «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بوت چرمی سوارکاری الماس به نرخ یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و نمونه دیگر این برند را می‌توان با یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان خریداری کرد. البته می‌توان چکمه سوارکاری فوکانزو را هم با یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان تهیه کرد. اگر هم قصد دارید کمتر از یک میلیون‌‌تومان هزینه کنید می‌توانید نیم‌‌بوت استرن را انتخاب کنید که حدود ۷۰۰هزار تومان نرخ خورده است یا نیم‌‌بوت برند فوکانزو را با ۴۰۰هزار تومان. برای خرید دستکش هم می‌توانید به‌طور متوسط ۵۰۰هزار تومان هزینه کنید. شلوار سوارکاری هم از لوازم مهم برای شروع‌‌ کلاس‌‌های سوارکاری است که به‌طور متوسط باید یک میلیون تومان بودجه برای آن درنظر گرفت. شلوارهای برند کاسانوا در محدوده قیمتی یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان و یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. همین‌طور با یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌توان یک شلوار برند فلورا تهیه کرد. البته لازم نیست حتما بالای یک میلیون تومان هزینه کنید چراکه با ۸۰۰هزار تومان  نیز می‌توان یکی از نمونه‌های برند فلورا را تهیه کرد. برای جلیقه و یک لباس بالاتنه سوارکاری هم بین ۸۰۰هزار و یک میلیون تومان بودجه کنار بگذارید .مهم‌ترین وسیله ایمنی هم کلاه است که با ۲ میلیون تومان می‌توان نمونه باکیفیت آن را خرید؛ البته با رقم‌‌های یک میلیون تومان یا بیشتر از ۲میلیون تومان هم می‌توانید کلاه ایمنی موردنظرتان را پیدا کنید.

باتوجه به اینکه بخش قابل‌‌توجهی از لوازم سوارکاری وارداتی هستند نوسانات ارزی قیمت‌‌ آنها را افزایش داده است که باعث شده تعداد کسانی که مشتاق سوارکاری هستند کمتر شوند اما اگر قصد شروع سوارکاری دارید با ۵میلیون تومان می‌توانید آن را شروع کنید؛ البته به جز هزینه‌های باشگاه.