هزینه کنترل خون

در این بین پزشکان و سازمان‌های بهداشتی همواره به مردم توصیه می‌کنند برای کاهش ابتلا به این امراض و همچنین تبعات مالی آن ، سبک زندگی و تغذیه خود را بیشتر از قبل کنترل کنند. این درحالی است که بیماری‌های خونی بسیار شایع است و درصد زیادی  از مردم درگیر آن هستند. در این میان قند خون و فشار خون میزان ابتلای بالاتری نسبت به سایر بیماری‌های خونی دارند.

  خطر قاتل خاموش

فشار خون بالا «قاتل خاموش»است؛ چرا که اغلب اوقات علامت خاص و واضحی ندارد و بسیاری از مردم از ابتلای خود به این بیماری بی‌‌‌اطلاع هستند. اگر شما فشار خون بالا دارید به این معنی است که خون با نیروی بیش از حد از قلبتان خارج ‌‌‌ و وارد عروق خونی می‌شود. تداوم فشار خون بالا عضله‌‌‌ قلب را خسته می‌کند و می‌‌‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن قلب‌‌‌ شود. متخصصان در خصوص ابتلا به فشار خون می‌گویند زیاده‌روی در مصرف برخی خوراکی‌ها زمینه‌ساز این بیماری می‌شود. یکی از راه‌‌‌های غیرمستقیم دریافت شکر و قندها و انباشت آنها در بدن، مصرف بی‌رویه انواع سس‌‌‌ها، غذاهای آماده، کنسروهای مختلف، تنقلات، گوشت‌‌‌های فرآوری ‌‌‌شده است که به مقدار قابل توجهی کربوهیدرات به جیره غذایی روزانه مصرف‌کنندگان انتقال می‌دهد که اصلا به چشم  نمی‌آید اما مصرف آنها سبب افزایش فشار خون خواهد شد. البته عوامل دیگری هم در ایجاد این بیماری دخیل هستند که می‌توان به سابقه‌‌‌ خانوادگی بیماری قلبی، رژیم غذایی با چربی و سدیم بالا، کم‌‌‌تحرکی ، چاقی و ... اشاره کرد.

  آمار بالای قند خون

قند خون  یا دیابت نیز به همین شکل باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد می‌شود. در اثر عواملی همچون چاقی ناشـی ازشـکل نادرسـت زندگی شهری و افزایش سـن جوامـع بـشری ، شـیوع بیمـاری دیابت در جهان بـه سـرعت رو بـه افـزایش اسـت و متاسـفانه ایـن افــزایش در کــشورهای در حــال توســعه از جملــه در کــشور مــا چشمگیرتر است، چنانکه در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا و بالغ بر۳ میلیون نفر در ایـران بـه ایـن بیمـاری مبـتلا هـستند.

  فروش بالای تجهیزات

به دلایلی که پیش‌تر و در همین مطلب به آن اشاره شد، فروش دستگاه‌های تست قند و فشار خون در دنیا بالا است و بازار بزرگی را شکل داده است. در ایران نیز فروش این دستگاه‌ها رونق بالایی دارد به دلیل اینکه کسانی که درگیر فشار خون و قند خون هستند باید مرتب و شاید هر روز وضعیت این دو  را چک و کنترل کنند. به همین دلیل نمی‌توانند هر روز  یا یک روز در میان به پزشک مراجعه کنند. بهترین کار خرید تجهیزاتی است که در خانه این کار را برای آنها انجام دهد.

در تهران، خیابان ولیعصر نرسیده به تقاطع جمهوری بورس فروش این وسایل است. البته به دلیل اینکه این وسایل وارداتی هستند بنابراین در سال‌های اخیر و به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی در واردات آنها به کشور وجود داشته است. البته همین موضوع و نوسان‌های ارزی نیز تاثیر زیادی بر قیمت آنها در بازار دارد.

   نکات مهم برای خرید

مهم‌‌‌ترین ویژگی دستگاه‌های قند و فشار خون مناسب، میزان دقت در اندازه‌‌‌گیری آنها است. که باید بدون خطا یا کمترین خطا باشد. پس نکته‌‌‌ای که باید در خرید دستگاه تست قند خون به آن بیشترین اهمیت را بدهید دقت اندازه‌‌‌گیری است. نکات دیگر نیز مثل حجم کم خون مورد نیاز، سرعت اندازه‌‌‌گیری، ذخیره‌‌‌سازی نتایج و محاسبه میانگین، اندازه مناسب صفحه نمایش دستگاه و ضمانت و خدمات پس از فروش از مهم‌ترین مواردی است که قبل از خرید باید به آنها توجه شود. در میان دستگاه‌های فشار خون نیز، مورد دیجیتالی بسیار مناسب تر از همتای قدیمی و عقربه‌ای است. فشارسنج‌های دیجیتالی گران‌‌‌تر از انواع دیگر هستند اما درصدخطای بسیار پایینی دارند و هر فرد بدون نیاز به کمک دیگران می‌‌‌تواند از آنها استفاده کند. قبل از خرید نیز مورد بازویی یا مچی بودن فشارسنج را در نظر بگیرید و انتخاب اندازه صفحه نمایش نیز مهم است.

   قیمت تجهیزات

با ذکر این نکته که شما بعد از خرید دستگاه تست قندخون باید در موارد بعد نوارهای آن را خریداری کنید قیمت این تجهیزات که از سایت‌های اینترنتی به دست آمده را ملاحظه می‌کنید. دستگاه تست قند خون آگاماتریکس با نوار ۶۰۰.۰۰۰ ، گالا مدل TD۴۲۷۷ به همراه یک بسته نوار ۵۰ عددی ۲۶۵.۰۰۰، اکیو چک مدل اینستنت ۱۷۵.۰۰۰، بیورر مدل GL ۴۲ ۲۳۵.۰۰۰، کلور چک مدل TD-۴۲۳۰ ۱۰۰.۰۰۰ و نوار ۵۰ عددی تست قند خون اس دی بایوسنسور مدل SD CheCk GOLD ۷۵.۰۰۰ تومان است. در بخش دستگاه‌های فشار خون نیز فشارسنج بازویی بیورر ۱.۱۷۰.۰۰۰، فشارسنج بازویی ایزی لایف ۴۵۰.۰۰۰، فشارسنج عقربه‌ای هانسان ۳۷۵.۰۰۰ و فشارسنج فرش لایف مدل تی فور با قیمت ۸۰۰.۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.