به گزارش سایت بازار، در پی افزایش قیمت‌ها برای این ماده خوراکی که اخیرا اتفاق افتاده است، متوسط خرید یک عدد آن حالا به ۲۸هزار تومان رسیده و در پی این اتفاق قدرت خرید مصرف‌کننده پایین آمده و تولید کنسرو تن ماهی کاهشی ۵۰درصدی داشته است.

فعالان این صنف بالا رفتن قیمت کنسرو تن ماهی را مربوط به افزایش قیمت ماهی تن می‌دانند، چرا که تنها ۶۰درصد ماهی تن مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تامین می‌شود و مابقی وارداتی است. حدود ۴۰درصد ماهی تن وارداتی است و غالبا از غنا و استرالیا تامین می‌شود. از سوی دیگر افزایش قیمت قوطی کنسرو نیز یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت این محصول بوده است.  

کارشناسان این بازار در خصوص کاهش تولید می‌گویند در حالی که تا پیش از این سالانه حدود ۶میلیون عدد کنسرو تن ماهی در کشور تولید می‌شد الان حجم تولید به حدود ۳میلیون تن رسیده است.

در خصوص افزایش نرخ کنسرو تن ماهی گفته می‌شود به دلیل اینکه ماهی را از لیست گروه کالای یک خارج کردند و پس از آن ماهی با ارز آزاد وارد می‌شود، بنابراین با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت ماهی تن وارداتی برای واردکنندگان بالا رفته و قیمت کنسرو ماهی نیز افزایش یافته است. فعالان بازار هشدار می‌دهند اگر همین روند کاهش تولید ادامه یابد قطعا قیمت کنسرو تن ماهی بازهم افزایش خواهد یافت، چرا که با قیمت فعلی تولید برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.