اشباع بازار لوازم خانگی از برندهای ایرانی

همین عوامل و افزایش نرخ آنها بر قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی تاثیر مستقیمی داشته است. این افزایش قیمت تا جایی پیش رفته که یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان امین حضور تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: «لوازم خانگی در حال حاضر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر شده است. به‌طور مثال سال گذشته لباس‌شویی تولید داخل از ۴‌تا‌۷ میلیون تومان در بازار به مشتری عرضه می‌شد. در حالی که همان کالا امسال با قیمتی در حدود ۶ تا ۱۲ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. همچنین سال گذشته ارزان‌ترین یخچال فریزر حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما امسال ارزان‌ترین یخچال فریزر با قیمت حداقلی ۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.»

 تولید بدون توقف

در تعطیلاتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کووید-۱۹ در نظر گرفته شد اغلب کسب و کارها نیز به اجبار تعطیل شدند، اما کارخانه‌‌های لوازم خانگی کار خود را متوقف نکرده و همچنان به تولید مشغول بودند با چنین اتفاقی در واقع در روند تولید وقفه‌ای ایجاد نشد. این امر در حالی رخ داد که فروشندگان لوازم خانگی با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به اجبار مغازه‌های خود را تعطیل کردند و نتوانستند فروشی در این حوزه داشته باشند بنابراین انبار آنها مملو از انواع محصولات لوازم خانگی باقی ماند و همچنین کارخانه‌های لوازم خانگی نیز تولیدات را به انبارهای خود ارسال کردند. در همین راستا رحیمی‌نژاد یکی از صاحبان فروشگاه در خیابان امین‌حضور تصریح کرد: «تا ۲ ماه پیش زمانی که به کارخانه‌های تولید لوازم خانگی سفارش می‌دادیم، ابتدا باید پول محصولات سفارشی را به‌صورت نقد پرداخت می‌کردیم تا ۲ ماه پس از آن کالاهای مربوطه را تحویل دهند. اما در حال حاضر به علت موجودی زیاد و انباشته شدن کالاهای لوازم خانگی در انبار کارخانه‌ها به محض سفارش حتی با چک به قیمت کارخانه برای ما ارسال می‌کنند که همین موضوع به جذب بیشتر مشتری برای استفاده از کالاهای تولید داخل کمک می‌کند.»

به گزارش «دنیای اقتصاد» بازار امین‌حضور که یکی از بازار‌های شلوغ در تهران به شمار می‌رفت این روزها حسابی سوت و کور شده است. مغازه‌هایی که اغلب در این ایام مملو از تازه عروس و داماد‌هایی بود که مشغول خرید جهیزیه بودند این روزها پر شده از کالاهایی که مشتری برایش وجود ندارد. در گفت‌وگوهای خود یکی از کسبه خیابان امین‌حضور گفت: «میزان مشتری‌های ما در حال حاضر نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است که افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت تمام شده محصولات و کرونا که موجب کاهش چشمگیر واردات شده از جمله دلایل این کاهش مشتری است.»

رصد بازار و گفت‌وگو با مغازه‌داران خیابان امین‌حضور نشان می‌دهد افزایش قیمت در لوازم خانگی به میزانی بوده است که در حال حاضر با ۲۰ میلیون تومان تنها می‌توان دو قلم از کالاهای ضروری لوازم خانگی را خریداری کرد در صورتی که دو سال پیش با ۲۰ میلیون تومان هر مشتری می‌توانست حدود ۵ قلم از محصولات مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها تامین کند. با وجود اینکه امسال نسبت به سال گذشته میزان تولید ۲۵ درصد افزایش داشته و صادرات نیز نداشته‌ایم، اما قیمت این محصولات با توان مالی مردم همخوانی ندارد، زیرا وضعیت اقتصادی کشور موجب شده توان خرید مردم کاهش یابد و به جای خرید به تعمیر لوازم خانگی بپردازند. آقای سلیمی فروشنده لوازم خانگی ادامه داد: «بخش عمده‌ای از این ۲۵ درصد افزایش تولید که در بازار داخلی به فروش می‌رسد مربوط به جهیزیه است. در حال حاضر ارزان‌ترین محصول ضروری که می‌توان از مغازه‌های لوازم خانگی تهیه کرد؛ جارو برقی با قیمتی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که سال گذشته همین محصول ۷۵۰ هزار تومان در بازار به متقاضیان فروخته می‌شد.»

 لوازم خانگی خارجی

در گذشته زمانی که در بازار لوازم خانگی امین‌حضور قدم می‌زدیم در اغلب مغازه‌ها با انواع کالاهای خارجی روبه‌رو می‌شدیم اما این روزها تعداد آنها به صفر نزدیک شده و مغازه‌ها پر از کالاهای ایرانی شده است و زمانی که علت آن را پرسیدیم کسبه از عدم واردات این محصولات سخن می‌گفتند و فروشندگان در پاسخ به سوال ما درخصوص اینکه آیا با وجود وضعیت اقتصادی حاکم در جامعه هنوز هم مشتری دارد یا خیر، عنوان کردند: «تعداد کمی از محصولات خارجی به‌صورت قاچاق وارد می‌شود که قیمت بالایی را به خود اختصاص داده‌اند اما با این وجود برخی از مشتریان تمایل دارند به جای خرید تولیدات داخلی از محصولات خارجی استفاده کنند حتی اگر اختلاف قیمت قابل توجهی داشته باشند. با وجود اینکه در حال حاضر تولیدات داخلی لوازم خانگی از کیفیت و قیمت مناسب و همچنین خدمات پس از فروش خوبی برخوردار است اما اغلب خریداران به سابقه محصولات ایرانی توجه کرده و از خرید صرف‌نظر می‌کنند.»

به گفته فعالان این حوزه تنها در صورتی این بازار از رکود خارج می‌شود که طرح‌های تشویقی برای خریداران لوازم خانگی در نظر گرفته شود زیرا قشر زیادی از مردم توانایی خرید با قیمت‌های حال حاضر را ندارند.