لزوم حمایت بیمه از دندانپزشکی

 با توجه به قدرت اقتصادی مردم وضعیت مراجعان چگونه است؟

علاوه بر دانش پزشک، استفاده از مواد اولیه مرغوب در پروسه درمان مهم است.نزدیک ۲۰ درصد مواد مصرفی در داخل کشور ساخته می‌شود و مابقی آن وارداتی است. با توجه به افزایش ۴ برابری قیمت ارز شاهد افزایش قیمت سرسام آوری در این حوزه بودیم ضمن آنکه کاهش قدرت اقتصادی مردم نیز سبب شد که در بخش درمانی یعنی عصب کشی،پرکردن و... نزدیک به ۵۰ درصد و در حوزه زیبایی نیز نزدیک به ۸۰ درصد کاهش مراجعه داشته باشیم.در حوزه دندانپزشکی ۸۰ درصد هزینه‌ای که بیمار پرداخت می‌کند مربوط به مواد استفاده شده است.

 میزان افزایش قیمت مواد اولیه چقدر بوده است؟

برخی وسایل پر مصرف مانند ابزار و موادی که در درمان ریشه به کار برده می‌شود نسبت به دوسال پیش بیش از ۶ برابر افزایش داشته است به‌طور مثال فیلر از ۲۰۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده یا دیسک‌هایی که برای پالیش استفاده می‌شود از ۲۰۰ هزار به یک میلیون تومان و باند برای پر کردن از ۳۰۰ هزار به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. در بخش زیبایی به دلیل حساسیت بالا معمولا ما از بهترین مواد که ساخت آلمان و سوئیس است استفاده می‌کنیم و در این حوزه تمامی مواد اولیه بیش از ۵ برابر افزایش قیمت داشته‌اند. این درحالی است که ما به این میزان قیمت‌های خود را افزایش ندادیم. همین الان به‌طور متوسط از هر ۱۰ مراجعه‌کننده ۲ نفر به دلیل اینکه توانایی مالی برای پرداخت هزینه عصب‌کشی ندارند درخواست کشیدن دندان را دارند که این باعث می‌شود برای فرد مشکلات گوارشی و پایین آمدن اعتماد به نفس و سایر مشکلات روحی و روانی ایجاد شود. شما فکر کنید یک خانم مجبور شود یکی از دندان‌های جلوی خود را به خاطر بی‌پولی بکشد که به‌طور حتم تخریب روانی این اقدام بسیار بیشتر از بحث درمانی آن است.

 پیشنهاد شما برای جلوگیری از این اتفاقات چیست؟

به نظر می‌رسد بهترین راه این است که خدمات دندانپزشکی نیز در لیست بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد. اکنون تقریبا هیچ کدام از درمان‌های دندانپزشکی تحت پوشش این بیمه نیست. اگر این اتفاق هر چه سریع‌تر صورت نگیرد دو سال بعد اثرات آن را خواهیم دید که متاسفانه اصلا خوب نیستند.به همکاران هم توصیه می‌کنم وقتی بیماری برای کارهای زیبایی مراجعه کرد ابتدا به لحاظ درمانی بیمار را مورد ارزیابی قرار دهند و وی را متقاعد کنند که پروسه درمان بر زیبایی اولویت دارد و پس از آن سراغ کارهای زیبایی بروند.