سقوط تقاضای پسته

 شرایط پسته شب یلدا امسال چگونه است؟

شب یلدای امسال با یلدای سال‌های گذشته تفاوت زیادی دارد. سال‌های قبل واسطه‌ها و دلال‌ها برای تامین پسته شب یلدا از دو ماه زودتر شروع به مراوده با تولیدکنندگان در مناطق پسته‌خیز کشور می‌کردند. اما امسال مصرف پسته بسیار پایین آمده است و واسطه‌گرهای خرد عملا از بازار خارج شده‌اند. تنها تاجرها و فعالان کلان در شهرهای بزرگ میزان تقاضای خود را به تولیدکنندگان اعلام کردند که آن هم روال هر ساله است. متاسفانه درخواست پسته امسال بیشتر از ۶۰ درصد کاهش داشته است. 

 مصرف سالانه پسته در کشور چقدر است؟

مصرف سالانه پسته در بازار داخلی بین 15 تا 20 هزار تن است که باتوجه به شرایط توان خرید مردم پیش‌بینی می‌شود امسال به 5 تا 6 هزار تن برسد. دلیل این کاهش تقاضا علاوه بر تغییر میزان خرید مشتری‌های خرد، کم شدن قابل‌توجه تقاضای شیرینی‌‌پزی‌هایی است که از پسته در محصولات خود استفاده می‌کنند و در شب‌های یلدا و عید نوروز تقاضایشان چند برابر می‌شد. این کاهش تقاضا باعث شده درخواست برای مغز پسته بسیار پایین بیاید و عملا با کاهش قیمت مواجه شود. مغز پسته امسال درحالی کیلویی 200 هزار تومان فروخته می‌شود که به عقیده تولیدکنندگان باید 250 هزار تومان نرخ‌گذاری می‌شد. الان شرایط بازار به گونه‌ای است که فروختن مغز پسته سخت شده است و درخواست زیادی ندارد. مغز پسته باید بااحتساب 30 درصد سود فروشنده به دست مصرف‌کنندگان برسد. 

 شرایط بازار خارجی پسته چگونه است؟ 

متاسفانه درحال‌حاضر پسته ایرانی در بازارهای بین‌المللی شرایط مناسبی ندارد. هر ساله تعیین نرخ بین‌المللی پسته بر عهده شرکت تعاونی پسته کرمان بود که با غیرفعال شدن این شرکت، پسته آمریکایی فرصت جولان و مانور در بازارهای بین‌المللی را پیدا کرد. صادرکنندگان پسته فندقی ایرانی را در بازارهای شرق آسیا  کیلویی 5/ 5 تا 6 دلار می‌فروشند.