ایران سالانه ۱۸ میلیون تن انواع میوه‌ را تولید می‌کند که در ۳۵ قلم جایگاه اول تا پانزدهم دنیا را در اختیار دارد. تنوع تولید میوه‌ در ایران بسیار زیاد است و غیر ‌از چهار قلم آناناس، انبه، موز و نارگیل که شاید نیازی هم به واردات آنها نیست بقیه را از داخل تامین می‌کند. با اینکه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه‌فروشان گفته بود: «با عرضه میوه‌های پاییزی، قیمت‌ها کاهش زیادی خواهد داشت» جدیدترین قیمت میوه‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران حکایت از عدم‌کاهش قیمت‌ها حتی با وجود عرضه میوه‌های پاییزی است.

  چند دلیل عدم‌کاهش قیمت میوه

۱- قیمت تمام شده تولید بالاست

قیمت تمام شده میوه در کشور بالاست. دلیل عمده آن خُرد بودن اراضی، کم بودن مکانیزاسیون کشاورزی و عدم‌حمایت‌های دولتی است. همین یک‌ماه پیش دولت قیمت نهاده‌های کود را به شدت افزایش داد. به ازای یک واحد مصرف کود شیمیایی ۹واحد محصول بیشتر می‌شود.

۲- وجود دلالی و واسطه‌گری فراوان در بخش کشاورزی

دلالان از زمانی که محصول هنوز نرسیده بالای سر کشاورز هستند و تا رسیدن به بازار این دلالان چند دست عوض می‌شوند. دلالی در بخش میوهای وارداتی هم کم نیست؛ گزارش خبرگزاری فارس حاکی است میوه‌های خارجی مانند موز و آناناس که سود بیشتری دارند فقط در میدان مرکزی میوه و تره‌بار چند دست بین دلالان رد و بدل می‌شوند.

۳- عدم‌نظارت بر بازار

نظارتی بر بازار نیست و فروشندگان به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند و کسی نیست بگوید چرا. آنها حتی اجاره مغازه‌ها را هم روی قیمت‌ها می‌کشند و در این میان گویی نظارتی وجود ندارد.