بازار کفش در انتظار اول مهر

 شرایط بازار کفش‌های لاستیکی در دوران کرونا چگونه است؟

نرخ ارز در این مدت سیر صعودی طی کرده و به تبع آن قیمت مواد اولیه، قیمت حمل‌ونقل و حامل‌های انرژی و همین‌طور پایه حقوقی کارگران بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته که همگی به افزایش قیمت نهایی محصول انجامیده است. البته بازار پس از شیوع کرونا با ریزش فروش همراه بوده که با عادی‌تر شدن شرایط انتظار می‌رود بخشی از آن جبران شود. موضوع این است که بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان در طول سال چشم به سود فروش شب عید می‌دوزند که متاسفانه امسال همه ضرر کردند. برای اول مهر هم هنوز هیچ برنامه‌ای اعلام نشده که تولیدکنندگان برنامه‌ریزی کنند چراکه پس از شب عید، اول مهر بازار ما از فروش خوبی برخوردار است. اگر شرایط مدارس مثل سال‌های پیش بود می‌توانست بخشی از ضرر شب عید را جبران کند اما با شرایط حاکم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بازار اول مهر چگونه خواهد بود.

  با این حال قیمت محصولات ماشینی از دست‌دوز یا برند کمتر است. این موضوع توانسته قدرت چانه‌زنی شما را در بازار کرونایی بالا ببرد؟

کفش‌های ماشینی به دلیل شکل و شمایل آن که صنعتی‌تر است در رنج قیمتی پایین‌تری قرار می‌گیرد، اما مواد اولیه تولید این محصول افزایش قیمت داشته که باعث بالا رفتن قیمت نهایی شده است. در نگاه کلی درست است که قیمت کفش‌های لاستیکی و ماشینی نسبت به بقیه کفش‌ها ارزان‌تر است اما باید دقت کرد بسیاری از برندهای معروف دنیا مثل آدیداس و نایک و اکو همگی از تکنولوژی‌های ماشینی استفاده می‌کنند و بهترین محصولات را هم به بازار عرضه می‌کنند. این موضوع در ایران متاسفانه هنوز نتوانسته به خوبی جا بیفتد و به بیانی دیگر برندینگ کفش‌های ماشینی در ایران موفق عمل نکرده‌ است. موضوع اصلی قدرت خرید پایین مردم است، وقتی مردم برای تامین مایحتاج اولیه هم گاه با مشکل روبه‌رو هستند چگونه می‌توان انتظار داشت محصولی را که قیمت آن با دو ماه پیش فرق دارد خریداری کنند؟ مشکل کمبود نقدینگی نه تنها در بین مردم بلکه در تولیدکنندگان هم وجود دارد و تولیدکننده را با مشکل روبه‌رو کرده است.

 آیا دلیل گرانی این محصولات، تنها افزایش نرخ ارز و گرانی مواد اولیه است؟

خیر، بخشنامه‌های صادراتی و وارداتی دولت که بدون درنظرگرفتن شرایط تولیدکننده‌ها صادر و ابلاغ می‌شود، در کنار نوسان نرخ ارز، اجازه برنامه‌ریزی طولانی‌مدت به فعالان این حوزه نمی‌دهد. فرض کنید در این شرایط اقتصادی شما در حال فعالیت بر اساس دستورالعمل‌های دولت هستید که بدون اطلاع قبلی بخشنامه‌ای جدید از سوی وزارت صمت بابت واردات و صادرات یا از سوی بانک مرکزی درخصوص نحوه جابه‌جایی ارز ابلاغ می‌شود که شرایط کنونی تولیدکننده در آن دیده نشده است. 

از سوی دیگر صادرکنندگان موظف به تسلیم ارز خود در سامانه نیما هستند که باتوجه به سختی تامین ارز برای خرید، به این کار رضایت نمی‌دهند. برخی از صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما تسلیم کردند اکنون برای تامین ارز مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شدند و به همین دلیل رغبتی برای تسلیم ارز خود در این سامانه ندارند. 

 آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

با این شرایط متاسفانه فکر می‌کنم چشم‌انداز خوبی در انتظار بازار نیست. نوسانات قیمت ارز و سختی واردات و صادرات را که ریشه در تحریم‌ها دارد می‌پذیرم اما عدم‌هماهنگی دولت با فعالان اقتصادی را خیر. دولت در شرایط کنونی باید مسیر را هموار کند اما متاسفانه خواسته یا ناخواسته کار را برای فعالان سخت کرده ‌است. فکر می‌کنم ما به یک فرماندهی واحد و یکپارچه در سیاست‌گذاری‌های داخلی نیاز داریم. فرماندهی که پیش از صدور بخشنامه شرایط اقتصاد و وضعیت فعالان این حوزه را ببیند و بر اساس آن بخشنامه صادر کند، نه اینکه بخشنامه‌های ابلاغی ادامه مسیر را سخت کند.