کرونا قیمت وزنه دمبل را چهار برابر کرد

  کرونا چه تاثیری روی کسب و کار این رسته‌ها گذاشت؟

کرونا موجب شد اکثر فضاهای عمومی تعطیل شوند و ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی هم جزو اماکن عمومی بودند که با تعطیلی روبه‌رو شدند. بنابراین این تعطیلی موجب شد تقاضایی برای بسیاری از وسایل ورزشی وجود نداشته باشد و اکثر رسته‌های زیرمجموعه ما متضرر شوند. به خصوص اکثر گیم‌نت‌ها مانند قهوه‌خانه‌ها کلا تعطیل بودند و مشتری نداشتند. این مساله موجب شد کسانی که واحد صنفی‌شان اجاره‌ای است از این محل متضرر شوند و برای پرداخت مبلغ اجاره مشکل داشته باشند و حتی برخی از مراکز گیم‌نت مجوز خود را باطل کردند. در این مدت تقاضا برای وزنه و دسته دمبل و هالتر زیاد شد. تحلیل ما این است که این افزایش تقاضا به دلیل رونق گرفتن ورزش خانگی در دوران کرونا است. 

  این افزایش تقاضا تاثیری هم روی قیمت‌ها داشت؟

قطعا. این افزایش تقاضا موجب شد وزنه دمبل و هالتر که تا پیش از این کیلویی ۶هزار تومان به فروش می‌رسید در فروشگاه‌های آنلاین به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسید. البته مغازه‌ها هنوز این وزنه‌ها را کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌فروشند. 

  قیمت دیگر اقلام چه وضعیتی داشت؟

چون این مدت اماکن ورزشی تعطیل بود و تقاضای چندانی برای دیگر اقلام ورزشی وجود نداشت، بنابراین شاهد افزایش قیمت چشمگیری در لوازم ورزشی نبودیم. 

  وضعیت تولید داخلی و واردات اقلام ورزشی چگونه است؟

چه پیش از انقلاب و چه الان تقریبا ۷۰درصد لوازم ورزشی وارداتی است و اکثرا از کشورهای چین و ژاپن وارد می‌شود. برای مثال راکت، توپ پینگ پنگ که به آن توپ تخم مرغی می‌گویند و وسایل الکترونیک  مانند تردمیل، دستگاه‌های بدن‌سازی و دوچرخه ثابت وارداتی هستند. به این علت تولید این لوازم در داخل کشور مقرون به صرفه نیست و توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد. 

  در چه زمینه‌هایی تولید داخلی می‌تواند با محصولات وارداتی رقابت کند؟

پوشاک از جمله مواردی است که تولید آن در داخل کشور مقرون به صرفه است و توان رقابتی با نمونه‌های خارجی دارد. اگر ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد تولید داخلی در این زمینه می‌تواند کلا جای محصولات خارجی را بگیرد، اما در این مدت به دلیل گران شدن مواد اولیه، بالا رفتن حقوق کارگران، بیمه و مالیات مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان پوشاک ورزشی ایجاد شد و کرونا هم رنج مضاعفی برای آنها بود. به جز پوشاک، کارهای چوبی و آهنی مانند وزنه و دسته دمبل از جمله مواردی است که می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم و از محصولات وارداتی بی نیاز باشیم. 

  دولت چه حمایتی می‌تواند انجام دهد؟

مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان بیمه و مالیات است که دولت می‌تواند در این زمینه مساعدت‌هایی را صورت دهد.