ران ران شاو، غول صنعت سرگرمی

شاو به عنوان فردی نیکوکار، مبالغ هنگفتی به موسسات آموزشی در چین و هنگ‌کنگ اهدا کرد. بیش از ۵۰۰ ساختمان آموزشی در کشور چین نام وی را یدک می کشند که از آن میان باید از کالج شاو در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ یاد کرد. وی همچنین جایزه شاو را در زمینه ستاره‌شناسی، علوم زیستی، پزشکی و ریاضیات تاسیس کرد. وی به عنوان کوچکترین پسر یک تاجر پارچه در ۲۳ نوامبر ۱۹۰۷ در نینگبو واقع در چجیانگ چین به دنیا آمد و در کودکی همراه با خانواده راهی شانگهای شد؛ جایی که از مدرسه  YMCA فارغ‌التحصیل شد و در همانجا بود که زبان انگلیسی را آموخت.

در سال ۱۹۲۵ برادران شاو، با هدایت برادر ارشدشان رونجی شاو شرکت فیلمسازی تیانی را در شانگهای راه‌اندازی کردند. در ۱۹۲۷ ران ران شاو ۱۷ساله به سنگاپور رفت تا به برادر دیگرش رانمی شاو در امور سرمایه‌گذاری تجاری کمک کند که از آن میان باید به بازاریابی فیلم در جامعه چینی جنوب شرق آسیا اشاره کرد. آنان شرکتی موسوم به «سازمان شاو» را تاسیس کردند که در زمینه توزیع و تولید فیلم در آن خطه فعالیت می‌کرد. تیانی اولین فیلم ناطق چینی –به روش صداگذاری روی فیلم-را در ۱۹۳۱ تولید کرد.

درست پیش از یورش ژاپن به شانگهای در ۱۹۳۷، تیانی فعالیت‌های خود را به هنگ‌کنگ منتقل کرد اما استودیوی آنها در شانگهای ویران شد.

تا سال ۱۹۳۹ برادران شاو ۱۳۹ سالن سینما در سراسر منطقه داشتند. آنان در ۱۹۵۷ استودیو برادران شاو را در هنگ‌کنگ تاسیس کردند و با تقلید از هالیوود یک زمین ۴۶ هکتاری را در خلیج کلرواتر به عرصه تولید فیلم اختصاص دادند. در سال ۱۹۶۱ استودیوهای شاو با در اختیار داشتن ۱۲۰۰ نیرو، بزرگترین شرکت خصوصی فیلمسازی جهان به شمار می‌رفت.

در دهه ۷۰، شاو بیشتر روی تلویزیون متمرکز شد و در ۱۹۶۷ ایستگاه تلویزیونی تی وی بی را در هنگ‌کنگ راه‌اندازی کرد که بعدتر بدل به یک امپراتوری تلویزیونی چندمیلیارد دلاری از طریق پخش در آمریکا، کانادا و تایوان شد. کمپانی برادران شاو تاکنون بیش از هزار فیلم تولید کرده و ران ران شاو تهیه‌کننده «بلید رانر» ساخته مشهور ریدلی اسکات بوده است. وی در ژانویه ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ درگذشت.