یوجنیو مندوزا، غول تجارت ونزوئلا

با آن که وی از خانواده‌ای برجسته می‌آمد اما با توجه به بخشش‌های مالی خانواده‌اش در دوران جنگ استقلال و بعدتر در دوران جنگ داخلی ونزوئلا، وی در شرایط متوسطی رشد کرد. یوجنیو در ۱۹۳۸ ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد.

  فعالیت‌های تجاری

مندوزا از میان هفت خواهر و برادر تنها فردی بود که به دانشگاه نرفت و به جای آن در ۱۸سالگی نخستین شرکت خود را راه‌اندازی کرد. وی در همراهی و شراکت با مویسه میراندا، «مویسه میراندا‌اند سیا» را که یک بنگاه فروش مصالح ساختمانی بود تاسیس کرد.

در ۱۹۳۲ سهم میراندا را خرید تا تنها مالک این کمپانی شود که امروزه با نام «متریالز مندوزا» شناخته می‌شود. در سال‌های بعد وی «Maquinarias Mendoza»  را در زمینه تجهیزات ماشین‌های سنگین راه‌اندازی کرد.  وی با مقامات وقت آمریکا از جمله معاون رئیس‌جمهور، هنری ای. والاس و نیز نلسون راکفلر مذاکراتی انجام داد تا بتواند با کمک آنان تولید مصالح ساختمانی در ونزوئلا را به سوددهی و نوآوری برساند. در آن زمان همه تامین‌کنندگان مصالح ساختمانی در خدمت اهداف جنگ جهانی دوم بودند.  در ۱۹۴۳ مندوزا «شرکت سیمان ونزوئلا» (Venezolana de Cementos) را تاسیس کرد که بزرگ‌ترین تامین‌کنند  سیمان کشور بود و کارخانه‌هایی در شهرهای مختلف کشور داشت. وی در سال‌های بعد شرکت «پروتینال» را به منظور تولید غذای حیوانات تاسیس کرد که بعدها با تولید غذای طیور در توسعه تولید مرغ در این کشور نقش برجسته‌ای ایفا کرد.  نهاد تجاری متبوع وی با نام «اِل گروپ مندوزا» (El Grupo Mendoza) در دهه ۷۰ قرن بیستم با فعالیت در زمینه‌های مختلفی چون ساختمان، ماشین‌آلات سنگین، بانکداری، بیمه و... تبدیل به بزرگ‌ترین غول صنعتی تجاری آن کشور شد.  وی «بنیاد مندوزا» را در ونزوئلا تاسیس کرد که طی دو دهه بیشتر بر خدمات آموزشی و درمانی متمرکز بود و توانست بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان در آمریکای لاتین را تاسیس کند. مندوزا همچنین در ۱۹۷۰ دانشگاه متروپولیتانا را در کاراکاس تاسیس کرد. وی در ۱۷ اکتبر ۱۹۷۹ در این شهر درگذشت.