ماری چرچ ترل، موسس انجمن ملی زنان رنگین‌پوست

وی ۲۳ سپتامبر ۱۸۶۳ در ممفیس تنسی در خانواده‌ای از بردگان آزادشده به دنیا آمد. پدرش رابرت رید چرچ، تاجر موفقی بود که بعدتر یکی از نخستین میلیونرهای آفریقایی-آمریکایی جنوب شد. مادرش لویزا آیرس چرچ، صاحب یک آرایشگاه بود. والدین ترل وقتی که او خردسال بود، از هم جدا شدند، اما ثروت و باور آنها به اهمیت آموزش‌دادن ترل به او این امکان را بخشید تا بتواند وارد مدرسه‌ای در اوهایو و بعدتر دانشجوی کالج اوبرلین شود؛ جایی که توانست تحصیلات خود را تا مقطع فوق‌لیسانس دنبال کند. ترل پس از پایان دوران تحصیلات خود، دو سال در کالج ویلبور فورس تدریس کرد و پس از آن در ۱۸۸۷ راهی واشنگتن شد تا در دبیرستان رنگین‌پوستان ‌ام‌استریت به آموزگاری بپردازد.

ماری چرچ در آنجا با هبرتون ترل که معلم بود، آشنا شد و در ۱۸۹۱ با وی ازدواج کرد. آن دو صاحب یک دختر شدند و بعدتر دختر دیگری را به فرزندی پذیرفتند.  وی فعالیت مدنی خود را از ۱۸۹۲ آغاز کرد. در این سال یکی از دوستان قدیمی‌اش با نام توماس ماس که بازرگان بود، از سوی سفیدپوستان افراطی –که او را رقیب تجاری خود می‌دانستند-زجرکش شد. ترل به کارزارهای ضد زجرکشی (بدون محاکمه مجازات کردن و کشتن) که از سوی آیدا بی. ولز-بارنت راه‌اندازی شده بود، پیوست. ترل در طول زندگی خود بر مفهوم ارتقای ‌نژادی تاکید می‌کرد و به توانمندسازی سیاه‌پوستان باور داشت. از دیدگاه وی، سیاهان باید تبعیض‌های ‌نژادی علیه خود را با پیشرفت‌هایی که در تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی به دست می‌آورند، از میان ببرند. از دیدگاه ترل هم‌نژادانش باید به فرصت‌های برابر دست می‌یافتند. او باور داشت که اگر یک سیاه‌پوست پیشرفت کند، به معنای رشد همه نژاد سیاه خواهد بود.

ترل در ۱۸۹۶ «انجمن ملی زنان رنگین‌پوست (NACW)» را تاسیس کرد و تا ۱۹۰۱ ریاست آن را بر عهده داشت. او همچنین در راستای حق رای زنان مبارزه می‌کرد؛ زیرا دست‌یابی به این حق را در بهبود وضعیت زنان رنگین‌پوست موثر می‌دانست. ترل در ۱۹۰۹ از اعضای موسس و حامیان مالی «انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان» شد. وی در سال ۱۹۵۴ در آناپولیس مریلند درگذشت.