کلود مارتین، کارگزار کمپانی هند شرقی

او در ۵ ژانویه ۱۷۳۵ در لیون به دنیا آمد در دوران مدرسه استعدادش در زمینه ریاضیات و فیزیک نمایان شد اما پس از ترک تحصیل به عنوان شاگرد به یک کارگاه بافندگی محلی پیوست. در ۱۷۵۱ و در حالی که ۱۶ساله بود تصمیم گرفت ثروت خود را در خارج از کشور جست‌وجو کند و از همین رو با کمپانی هند فرانسه قرارداد بست. او به هند فرستاده شد و در جنگ‌های کارنتیک علیه کمپانی هند شرقی بریتانیا جنگید اما هنگامی که فرانسه مستعمره پوندیچری خود را در ۱۷۶۱ از دست داد تصمیم گرفت به ارتش بنگال کمپانی هند شرقی در ۱۷۶۳ بپیوندد و تا درجه سرلشکری ارتقا یافت.

 مارتین به عنوان معمار

او مهارت‌های معماری خود را در لکنو به کار بست و راج بهاوان (اصطلاحی هندی برای دفتر دولت) را برای فرماندار اوتار پرادش ساخت. بیشتر ساختمان‌هایی که او ساخت منحصربه‌فرد بودند و طراحان دیگر از آنها تقلید کردند. مارتین زمانی که در خدمت نواب آصف‌الدوله بود ثروت عظیمی برابر با چهار میلیون روپیه به دست آورد و کاخ کنستانتیا و خانه زیبای فرهاد بکش را ساخت. او این دو بنا را مجهز به ۴هزار جلد کتاب کرد.

مارتین در لکنو مسوول زرادخانه دولتی بود و در آنجا خانه‌های بسیاری را طراحی و زمین های وسیعی را تصاحب کرد. او برای بریتانیایی‌ها و اعیان هند مهمانی بر پا می‌کرد و در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهر لکنو مشارکت داشت.

 مارتین به عنوان بانکدار و تاجر

او به عنوان تاجری زیرک بانکی را در لکنو تاسیس کرد و به نواب عوض وامی به ارزش ۲۵۰هزار پوند داد که آن را به سختی پس گرفت. مارتین همچنین در عرصه کشاورزی بخشی از شمال هند سرمایه‌گذاری و شروع به صدور نیل و پارچه به اروپا کرد. او کارخانه‌ای برای ریخته‌گری توپ و تولید باروت هم تاسیس کرد.

 ورود به عرصه آموزش

مارتین بخش عمده‌ای از ثروت خود را وقف خیریه‌های مختلف کرد و سه موسسه آموزشی در کلکته، لکنو و زادگاهش لیون (کالج لامارتین) تاسیس کرد. او هرگز ازدواج نکرد و در ۱۳ سپتامبر ۱۸۰۰ در خانه شخصی خود در لکنو درگذشت.