جان کینگ، مدیر «بریتیش ایرویز»

کینگ در ۲۹ اوت ۱۹۱۷ در میدلسکس به دنیا آمد. او در دوازده سالگی ترک تحصیل کرد تا در یک کارخانه محلی که جاروبرقی تولید می‌کرد کار کند. پس از آن با یک بازرگان محلی که خودرو می‌فروخت شروع به‌کار کرد تا اینکه کسب‌وکار خود در حوزه تاکسیرانی را راه‌اندازی کرد. با وقوع جنگ جهانی دوم کسب‌وکار وی از رونق بازماند اما کینگ شروع به ساخت قطعات هواپیما کرد. او به واسطه قراردادهای خود با وزارت جنگ سود سرشاری برد.

پس از جنگ او در یورکشایر کارخانه‌ای موسوم به «صنایع فرایبورگ» تاسیس و شروع به تولید بلبرینگ کرد. این کارخانه بدل به سومین تولید‌کننده این محصول در سراسر بریتانیا شد. او در نهایت این شرکت را در ۱۹۶۸ فروخت و ۳ میلیون پوند از این فروش عاید وی شد.

در ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ به ترتیب ریاست «Dennis Specialist Vehicles» و «بابکوک اینترنشنال» را بر عهده گرفت. او در ۱۹۷۹ لقب «نایت» گرفت و به ریاست «شورای نشنال اینرپرایس» رسید. او که به «بازرگان مورد‌علاقه تاچر» ملقب شده بود در ۱۹۸۱ به بریتیش‌ایرویز رفت؛ در حالی‌که این خط هوایی سالانه بیش از ۱۴۰ میلیون پوند زیان داشت. در ۱۹۸۹ این شرکت به سود پیش از پرداخت مالیات ۲۶۸‌میلیون پوندی رسید.

از جمله فعالیت‌های کینگ در این خط هوایی برکناری ۲۲‌هزار تن از کارکنان این شرکت، انتخاب کالین مارشال به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی، کنار گذاشتن هواپیماهای مستهلک از ناوگان آن، خرید هواپیماهای مدرن‌تر و کارآمدتر و حذف مسیرهای غیرسودآور بود. در زمان خصوصی‌سازی بی‌ای در ۱۹۸۷ درخواست‌های خرید سهام آن ۱۱ برابر ظرفیت موجود بود. او در ۱۹۸۳ عنوان لرد را دریافت کرد.

در این هنگام، برتیش‌ایرویز شاهد ظهور رقیبی به نام ویرجین‌آتلانتیک به مالکیت ریچارد برانسون بود که فعالیت خود را از ۱۹۸۴ با یک بوئینگ ۷۴۷ و یک مسیر هوایی آغاز کرده بود و داشت به‌عنوان تهدیدی جدی برای برخی از مسیرهای بسیار سودآور بی‌ای نمایان می‌شد.

پس از آنکه ویرجین‌آتلانتیک یک پرواز مشهور و بسیار موفقیت‌آمیز برای بازگرداندن گروگان‌های بریتانیایی از عراق به سال ۱۹۹۱ داشت، کینگ به مارشال و برخی دیگر از مدیران بی‌ای گفته بود که باید «در برابر برانسون کاری کرد». این امر آغازگر کارزار «ترفندهای کثیف» شد که در پی آن برانسون در ۱۹۹۲ کینگ و بی‌ای را مورد تعقیب قضایی قرار داد و در نهایت دادگاه حکم داد تا بی‌ای نیم میلیون پوند به برانسون و یکصد و ده هزار پوند دیگر به خط هوایی او پرداخت کند. از دیگر سو بی‌ای به پرداخت جریمه دولتی به مبلغ ۳ میلیون پوند محکوم شد. کینگ ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۵ درگذشت.

22 copy