بازیل آسان، مهندس و اقتصاددان رومانیایی

آسان اول اوت ۱۸۶۰ در خانواده‌ای مرفه در بخارست به دنیا آمد. پدرش جورج آسان که اصالتی مولداویایی داشت در ۱۸۵۳ نخستین آسیاب بادی را در تاریخ رومانی در کرانه دریاچه کولنتینا ساخت. مادرش الکساندرینا آسان پس از مرگ شوهرش مدیریت کسب‌وکار خانوادگی را بر عهده گرفت تا اینکه در ۱۸۸۴ بازیل آسان در جایگاه وی قرار گرفت. 

آسان در لی‌یژ‌بلژیک، مهندسی و در مونتروی سوئیس اقتصاد آموخت و در 1884 به بخارست بازگشت تا همراه با برادرش عهده‌دار کسب‌وکار خانوادگی‌شان شود. این دو برادر کمپانی را نوسازی کرده و دو کارخانه تولید صابون و رنگ راه‌اندازی کردند. آسان از جمله افرادی بود که به پادشاه رومانی کمک کرد تا کم و بیش همگام با سایر ممالک اروپایی، رومانی را به سوی صنعتی شدن پیش ببرد. وی همچنین آبراهه موسوم به «کانال دانوب-دریای سیاه» را طراحی و در 1899 مقاله‌ای در مورد آن منتشر کرد. 

آسان نخستین فردی بود که اتومبیل را وارد رومانی کرد. درباره زندگی شخصی آسان اطلاعات زیادی در دست نیست و همین قدر می‌دانیم که وی با زنی رومانیایی ازدواج کرد و از وی صاحب سه فرزند دختر شد. در 1904 وی یک سیلوی گندم به ارتفاع 41 متر ساخت که در زمان خود مرتفع‌ترین بنا در کل بخارست به شمار می‌رفت. او همچنین نخستین کارخانه فرآوری روغن ذرت خوراکی را در آن کشور تاسیس کرد. بین سال‌های 1906 تا 1914 آسان خانه‌ای به سبک معماری نئوکلاسیک در بخارست ساخت که به «خانه آسان» شهرت یافته است. 

وی با الهام از آموزه‌های خود در زمینه اقتصاد، بازرگانی و صنعت سخت شیفته کشف جهان بود و از همین رو بود که در تابستان 1896 سوار کشتی نروژی ارلینگ یارت شد تا همراه با دانشمندانی از ملیت‌های مختلف به قطب شمال سفر کند. او همراه با سایر دانشمندان به مطالعه در مورد ساختار و منابع طبیعی مجمع‌الجزایر سوالبارد در شمال نروژ پرداخت. 

از 1897 تا 1898 سفر خود به دور دنیا را از کونستانتا آغاز کرد و به استانبول، اسکندریه، سیلان، سنگاپور، هنگ‌کنگ، توکیو، سان‌فرانسیسکو، نیویورک و لندن سفر کرد تا نخستین رومانیایی باشد که در گرداگرد جهان سیاحت کرده است. او در سفرهای خود چند موافقت‌نامه تجاری نیز امضا کرد و در نهایت شرح سفرهایش را در نشریه انجمن سلطنتی جغرافیای رومانی منتشر کرد. وی در 16 ژوئن 1918 در مونتروی سوئیس درگذشت.