زبلون پایک

سفر نخست (۶-۱۸۰۵) در راستای شناسایی نواحی شمالی رودخانه می‌سی‌سی‌پی و دومین سفر (۷-۱۸۰۶) به سوی کناره‌های مستعمرات اسپانیا در نیومکزیکو و تگزاس صورت گرفت. سفرهای اکتشافی پایک با سایر کاوش‌های دوران جفرسون مشتمل بر اکتشافات لویس و کلارک و کشف رودخانه رِد در ۱۸۰۶ مقارن بود.

پایک در ۵ ژانویه ۱۷۷۹ در لامینگتون نیوجرسی و در یک خانواده نظامی به‌دنیا آمد. او در پایگاه‌های نظامی اوهایو و ایلینوی رشد یافت و بعدتر خود به ارتش پیوست.

در تابستان ۱۸۰۵ پایک به دستور فرمانده خود جیمز ویلکینسون ماموریت یافت تا سرچشمه رودخانه می‌سی‌سی‌پی را مشخص ساخته، بخش شمالی لوییزیانا را شناسایی کرده و تاجران خز کانادایی را که در مرزهای آمریکا به شکل غیرقانونی فعالیت داشتند، بیرون براند.

پایک با گروه خود و با قایق راهی این سفر شد. آنها در ۲۱ سپتامبر ۱۸۰۵ به محل تلاقی دو رودخانه می‌سی‌سی‌پی و مینه‌سوتا رسیدند.

 آنها  مسیر خود به سمت بالادست رودخانه را ادامه دادند و در نهایت در لیتل‌فالز امروزی متوقف شدند تا یک کمپ زمستانی در حوالی دهانه سوان بسازند. آنان در مسیر خود از دریاچه لیچ گذشتند و در ۲۰ آوریل به سنت‌لوییس بازگشتند.

دومین سفر اکتشافی وی کوهستانی و به قصد کشف، ترسیم نقشه و یافتن سرچشمه‌های دو رودخانه آرکانزاس و رِد بود. از دیگر اهداف این سفر که به جنوب غرب لوییزیانا صورت گرفت ارزیابی منابع طبیعی و برقراری روابط دوستانه با بومیان آمریکایی بود.

آنان از کوه‌های راکی به سمت کلورادوی جنوبی رفتند؛ اما در این مسیر مقامات اسپانیایی در نزدیکی سانتافه او را بازداشت کرده و همراه افرادش وی را برای بازجویی به مکزیکو فعلی فرستادند. در ۱۸۰۷ پایک همراه با برخی از نفراتش در نزدیکی لوییزیانا آزاد شدند.

در ۱۸۱۰ پایک شرح سفرهای خود را منتشر کرد؛ کتابی که با استقبال زیادی مواجه و به چندین زبان در اروپا هم ترجمه و منتشر شد. وی بعدتر در ارتش آمریکا به درجه سرتیپی ارتقا یافت و در جنگ ۱۸۱۲ نیز شرکت کرد. اما در۲۷ آوریل ۱۸۱۳ در جریان «نبرد یورک» در تورنتوی فعلی کشته شد.