پیر پلادو،  بازرگان فرانسوی‌کانادایی و موسس کبکور

پلادو در ۱۱ آوریل ۱۹۲۵ در مونترال به‌دنیا آمد. پدرش هنری، یک تاجر موفق الوار در آن ناحیه به‌شمار می‌رفت. پلادو چهار فرزند از زن نخستش ریموند شوپن داشت که از همه معروف‌تر پیر کارل پلادو بود که پیش از رهبری حزب کبکوا طی سال‌های ‌6-2015، مدیر‌عامل کبکور بوده است. پیر پلادوی پدر رابطه خوبی با خانواده نداشت. او به‌عنوان یک کبکی فرانسوی زبان یک‌بار گفت: «‌تنها زمانی به انگلیسی سخن می‌گویم که از طریق آن بتوانم معامله‌ای سودآور داشته باشم.»  

تحصیلات و کسب و کار:‌ پلادو در‌ کالج ژان‌دبرابوف تحصیل کرد و سپس از دانشگاه مونترال و مک‌گیل به ترتیب در رشته‌های فلسفه و حقوق فارغ‌التحصیل شد. در 1950 مجله عامه‌پسند «روزمونت» را مشتمل بر چاپخانه‌ آن به قیمت 1500 دلار خرید. در 1964 کارکنان «لاپرس» مهم‌ترین روزنامه فرانسوی‌زبان کبک، اعتصاب کردند و به پلادو اتاقی دادند تا روزنامه خودش با نام «مونترال» را راه‌اندازی کند.  پلادو در 1965 شرکت رسانه‌ای کبکور را تاسیس کرد که نشریه‌ مونترال مهم‌ترین، نشریه آن به‌شمار می‌رفت. در 1977 فعالیت‌های کبکور را با راه‌اندازی ژورنال فیلادلفیا، نشریه‌ای مصور و در قطع کوچک در زمینه ورزش‌های سنگین، در آمریکا توسعه داد‌ اما با عدم‌استقبال از این نشریه، در نهایت انتشار آن در 1981 متوقف شد. پلادو بعدها به زیان 14 میلیون دلاری خود در این زمینه اعتراف کرد. او همچنین درصدد به‌دست گرفتن صنعت چاپ در فرانسه و بریتانیا بر‌آمد که از آن میان باید به مجله«پاری‌ماچ» اشاره کرد. 

در 1993 کبکور، روزنامه «وینیپگ‌سان» را خرید. او هر‌چند از حق حاکمیت کبک سخت دفاع و پشتیبانی می‌کرد اما در عین حال ریاست کمیته‌ای را عهده‌دار بود که مسوولیت سازماندهی جشن‌های «روز‌کانادا» را در 1987 در کبک بر‌عهده داشت. پلادو «دیلی‌نیوز آور‌مونترال» را در 1988 با مشارکت فعال مطبوعاتی معروف بریتانیایی، رابرت مکسول راه‌اندازی کرد اما دو سال بعد این نشریه به فعالیت‌های خود پایان داد. پیر پلادو در 24 دسامبر 1997 در بیمارستان هتل‌دیوی‌ مونترال درگذشت.