نیتا آمبانی نیکوکار هندی و رئیس و موسس «بنیاد ریلاینس»

نیتا آمبانی با نام اصلی نیتا دلال در یکم نوامبر ۱۹۶۳ در یک خانواده گجراتی از طبقه متوسط در بمبئی زاده شد و در حومه همین شهر رشد یافت. وی از کالج بازرگانی و اقتصاد نرسی منجی در رشته تجارت فارغ التحصیل و در دوره‌ای که آموزگار بود با موکش آمبانی آشنا شد و با وی در ۱۹۸۵ ازدواج کرد. اما پس از ازدواج هم چند سال فعالیت آموزشی خود را ادامه داد.

در ۱۹۹۷ آمبانی درگیر پروژه ساخت یک شهرک شرکتی برای کارکنان پالایشگاه ریلاینس در جامناگار گجرات شد؛ پروژه‌ای که عبارت بود از ساخت یک مجموعه درختکاری شده و سازگار با محیط زیست برای سکونت بیش از هفده هزار نفر. امروزه جامناگار با دارا بودن یکی از بزرگ‌ترین باغستان‌ها با نزدیک به صد هزار درخت انبه در عین حال سکونتگاه پرندگان زیادی از گونه‌های مختلف است.

آمبانی در ۲۰۱۰ بنیاد نیکوکاری ریلاینس را به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از «صنایع ریلاینس» تاسیس کرد. آمبانی در تیم کریکت لیگ برتری «مومبای ایندینز»، نهادی با عنوان «آموزش و ورزش برای همگان: ESA» راه‌اندازی و از طریق آن به بیش از صدهزار کودک فقیر کمک کرد. آمبانی در عین حال موسس آموزشگاه بین‌المللی «دهیروبهای آمبانی» بوده که در زمره بهترین مدارس از نظر منابع و خدمات قرار دارد. در ژوئن ۲۰۱۶ آمبانی در میان هشت کاندیدا برای عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفت و در نهایت توانست در آگوست همان سال به‌عنوان نخستین بانوی هندی به عضویت این نهاد درآید.