ماری هایلی نیکوکار و بازرگان انگلیسی در قرن هجدهم میلادی

هایلی در ۳۰ اکتبر ۱۷۲۸ در خانواده‌ای ثروتمند در ناحیه کلرنکلول لندن به دنیا آمد. او در عین مهربانی فردی لجوج هم بود و یک زندگی نامرسوم و غیرمعمول داشت. او به دلیل مطالعات وسیعی که داشت به داشتن نگاهی نقادانه و مهارت در مباحث مشهور بود، در اجتماعات مختلف حاضر می‌شد و در سراسر بریتانیا به سفر می‌پرداخت تا حس کنجکاوی خود را ارضا کند.

در ۱۷۵۲ با ساموئل استورک ازدواج کرد اما این ازدواج با مرگ ساموئل در همان سال نخست پایان یافت. ماری که تنها وارث این بازرگان بود کسب و کار وی را به ارث برد و به زودی با دفتردار ارشد همسر سابقش، جورج هایلی ازدواج کرد. او در کسوت یک بانوی بازرگان زیرک، توانست ثروتی را که به دست آورده بود ده چندان کند. او و همسر دومش توانستند روابط تجاری گسترده‌ای به خصوص در زمینه چای با کلونی‌های آمریکا برقرار کنند.

پس از مرگ شوهر دومش و پایان انقلاب آمریکا مشخص شد که سوداگران آمریکایی بدهی سنگینی به هایلی دارند و او در زمره اندک بریتانیایی‌هایی بود که موفق به جبران زیان‌های این تجار، بعد از دوران جنگ شد. در ۱۷۸۴ یک کشتی بادبانیِ مورد استفاده از سوی استقلال‌طلبان آمریکا و نیز ناوگان سلطنتی را خریداری کرد و پس از بازسازی، آن را به کار گرفت. او نام «یونایتد استیتس» را به این کشتی داد و به سمت بوستون حرکت کرد؛ جایی که هشت سال بعد را در آنجا گذراند. هر چند برای بانوان در آن روزگار نامعمول بود اما وی بدل به زنی نیکوکار شد که پول نقد و اجناس زیادی به موسسات خیریه اعانه می‌داد و خود، کسب و کاری بزرگ را مدیریت می‌کرد. از جمله فعالیت‌های اقتصادی مهم وی باید به سفر دریایی با کشتی-که روغن نهنگ حمل می‌کرد- به سمت جزایر فالکلند اشاره کرد؛ اما این محموله در ۱۷۸۵ از سوی دولت بریتانیا مصادره شد. اما هایلی موفق شد در بازگشت به انگلستان زیان‌های خود را از پادشاه دریافت دارد.

در ۱۷۸۶ برای بار سوم با تاجر اسکاتلندی، پاتریک جفری، در بوستون ازدواج کرد اما چهار سال بعد او را ترک گفته و به انگلستان بازگشت. ماری هایلی در ۹ مه ۱۸۰۸ در شهر بات، واقع در جنوب باختری انگلستان درگذشت.