اس. اس. کرسگ؛  موسس فروشگاه‌های زنجیره ای

کرسگ در ۳۱ جولای ۱۸۶۷ در حومه آلن تون، پنسیلوانیا در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد و تا ۲۱ سالگی در آنجا زندگی کرد. او در آکادمی فیرویو در برودهدزویل و کالج بازرگانی استمن نیویورک تحصیل کرد. پس از فارغ‌التحصیلی در ۱۸۸۹ در یک ابزارفروشی به مدت دو سال کار کرد و از آن پس به مدت دوسال به‌عنوان فروشنده دوره‌گرد فعالیت داشت. از ۱۸۹۷ نیز به مدت دوسال در «فروشگاه پنج و ده سنتی» واقع در ممفیس کار می‌کرد. اما در ۱۸۹۹ همراه با چارلز ویلسون با سرمایه‌گذاری هشت هزار دلاری در دو فروشگاه پنج و ده سنتی، کمپانی خود را تاسیس کرد؛ یکی از این فروشگاه‌ها در دیترویت بود. در ۱۹۱۲ «کمپانی اس.‌اس‌. کرسگ» را با ۸۵ فروشگاه به ثبت رساند و آن را ۶ سال بعد در بازار بورس نیویورک عرضه کرد. طی نخستین جنگ جهانی، او مجبور به بالا بردن قیمت‌های اجناس خود تا یک دلار شد.

در ۱۹۲۳ با خرید یک فروشگاه چندبخشی و سنتی بزرگ در نیوارک نیوجرسی، شرکتی دیگر راه‌اندازی کرد و آن را «کرسگ-نیوارک» نامید و بعد آن را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدل کرد. این فروشگاه زنجیره‌ای کاملا از کمپانی ارزان‌فروشی کرسگ مستقل بود. در ۱۹۲۴ املاک زیادی به ارزش یک میلیارد دلار در تملک کرسگ بود و ثروت وی پنج میلیارد دلار برآورد شد.

نخستین فروشگاه کی مارت در ۱۹۶۲ در گاردن سیتی میشیگان افتتاح شد و کرسگ پس از ۹۹ سال عمر، در ۱۸ اکتبر ۱۹۶۶ در است استرودزبرگ پنسیلوانیا درگذشت. او بیش از ۶۰ میلیون دلار به «بنیاد کرسگ» اعطا کرده بود؛ بنیادی غیرانتفاعی که او در ۱۹۲۴ «در راستای ارتقای رفاه بشریت» تاسیس کرده بود. کرسک که از هواداران منع مصرف مشروبات الکلی بود، «کمیته حراست ملی از شهروندان» را در همین راستا تاسیس کرد و درعین حال از پشتیبانان اصلی مالی «لیگ آنتی-سالون: نهاد فعال در زمینه مخالفت با مشروبات الکلی» بود؛ هر چند بعدها کمک‌های خود به نهاد اخیر را متوقف کرد. در سال ۲۰۱۸ ارزش موقوفات بنیاد کرسگ به ۶/ ۳ میلیارد دلار رسید.