ولث‌تک‌ها که‌ با هدف متصل کردن مثلث بانک، بورس و بیمه به یکدیگر فعالیت می‌کنند و تلاش دارند راهکارهایی را برای کاهش هزینه‌های تراکنش‌های مالی برای سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر ارائه دهند. شرایط این روزهای بورس، فرصت مناسبی را برای فعالیت پررنگ‌تر فین‌تک‌های حوزه مدیریت ثروت یا «وِلث‌تک» فراهم کرده است. کارشناسان این حوزه معتقدند اگر سهامدار خرد به‌طور مستقیم به بازار سرمایه وارد شود، ممکن است زیان کند. در نتیجه تلاش دارند با استفاده از تکنولوژی مناسب‌، هزینه‌های مرتبط با دریافت مشاوره‌های تخصصی برای سرمایه‌گذار خرد را کاهش و میزان سودآوری وی در کنار ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش دهند. هر چند بهره‌مندی از این دست فناوری‌ها در سبدگردانی به سود بیشتر سهامداران خرد می‌انجامد،‌ اما هنوز فناوری‌های مدیریت ثروت چنان که باید در ایران، عمومی نشده‌اند. 

این در حالی است که افزایش تعداد سرمایه‌گذاران بورس در سال جاری، رشد اپلیکیشن‌های این حوزه را به ناگهان چند برابر کرده است. پیام محسنی مدیرعامل شرکت صفر یک ایده همراه و طراح اپلیکیشن بورسی همراه تریدر در خصوص هجوم ناگهانی مردم به این بازار، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: هر چند عایدی ما از این حجم استقبال زیاد بوده اما 6 ماه است که همه کارهای توسعه زیرساختی‌ ولث‌تک‌ها در سطح کلان متوقف شده و کارگزاری‌ها تنها به دنبال دادن کد بورسی هستند.

 فراموشی اهمیت زیرساخت‌ها، نتیجه استقبال مردمی از بازار سرمایه

شرایط سخت تحریم‌ها و اوضاع آشفته اقتصادی در کنار جولان هفت ماهه کرونا در کشور، به طور شگفت‌آوری مردم را به بازار سرمایه جذب کرده تا آنجا که از ابتدای سال تاکنون براساس اخبار منتشر شده بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به این بازار آمده‌اند. 

محسنی، طراح اپلیکیشن همراه تریدر در این باره می‌گوید:  مشکل اصلی اغلب فعالان این بخش در حال حاضر این است که اولویت توسعه و بهبود زیرساخت‎های ولث‌تک (مدیریت ثروت و فرآیند‎های سرمایه‌گذاری)، نزد مسوولان این حوزه جابه‌جا شده و به جای اینکه به توسعه زیرساخت‎ها در این روز‌ها توجه شود، همه تنها به دنبال راضی نگه داشتن کاربران تازه‌وارد این بازار هستند. این در حالی است که اگر ما نتوانیم اپلیکیشن‌هایی به روز و کارآمد به کاربران ارائه دهیم، عملا نمی‌توانیم از آنها حمایت کنیم.

این فعال حوزه فناوری‌های مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری، اضافه می‌کند: اهمیت توجه به زیر ساخت‌های ولث تک و اپلیکیشن‌های مدیریت سرمایه نباید فراموش شود و باید برای نگه‌داشتن تازه‌نفس‌های بورس، توسعه  کاربردی برای کاربران آن ایجاد شود. به همین خاطر در حال حاضر شرکت‌ها به تنهایی مشغول گسترش فعالیت‎های خود هستند، اما این برنامه‌ریزی‌ها بدون یک سازمان‌دهی بزرگ‌تر، نتیجه‌بخش نخواهد بود. 

 بورس تنها خرید و فروش سهام نیست

وی در ادامه افزود: حرفه‌ای‌های بازار سرمایه می‌دانند که بورس فقط خرید و فروش سهام نیست و فراتر از این حرف‌هاست، اما تازه‌نفس‌های بازار، چقدر به موضوع آگاه هستند؟ یکی از بایدها‌ی همیشگی این بازار از نظر کارشناسان آن، داشتن دانش متناسب با این حوزه است.  سازنده همراه تریدر در این خصوص بیان می‎کند:  

مهم‌ترین وظیفه ما در این فضا این است به افراد بگوییم به چه دلیلی وارد بورس شوند و اینکه هر کسی بدون اطلاع و دانش کافی وارد بورس شود، اتفاق خوبی نیست. به علاوه باید اطلاع‌رسانی بیشتری در زمینه وجود فضاهای معاملاتی که افراد می‌توانند به طور آزمایشی قبل از وارد کردن پول واقعی خود به بازار در آن آموزش ببینند و آزمون و خطا کنند، انجام شود تا افراد پس از به دست آوردن مهارت لازم وارد فضای واقعی شوند که سرمایه آنها به راحتی از دست نرود. در کنار این موضوع هر چقدر ابزار‌های بیشتری بتوانیم در اختیار کاربر قرار دهیم تا بتوانند برای نگهداری از سهام، خرید و فروش، خود تصمیم درست را بگیرند؛ بیشتر به فهم بازار، مجموعه‌ها و ذی‌نفعان کمک کرده‌ایم. کاربران باید از طریق ابزار‌های هرچه کارآتر یاد بگیرند که خودشان تحلیل کنند و وابسته به کسی نباشند.

این مقام شرکت صفر یک ایده همراه معتقد است جای خالی درس‌های کاربردی که به ما نحوه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری صحیح را آموزش دهد در دوران‌ مدرسه، حس می‌شود. آموزش‌هایی این چنینی باید زودتر آغاز شوند زیرا روش یادگیری تجربی همیشه پاسخگوی همه نیازها نیست. 

 با همراه تریدر،‌ بازار سرمایه در جیب شماست

گوشی‌های موبایل در کنار اینترنتی که این روز‌ها همیشه در دسترس هستند، جرقه اصلی راه‌اندازی اپلیکیشن همراه تریدر بود. این اپ که از سال 89 روی بستر تلفن همراه، خرید و فروش آنلاین سهام را ممکن کرده است، محصول شرکتی دانش‌بنیان است و امکان مدیریت سهام و خرید و فروش بازار سرمایه و فرابورس را در لحظه(Real Time)  فراهم کرده است. در نتیجه از طریق این نرم‌افزار سرعت دسترسی به اطلاعات، نظارت و تصمیم‌گیری برای فعالان در بازار سرمایه بیشتر است. همچنین امکان تعریف گروه‌های مختلف در دیده‌بان به عنوان واچ لیست سهام و مدیریت آنها، نمایش وضعیت خرید و فروش حقیقی و حقوقی هر نماد، تقسیم سفارش‌های بزرگ‌تر، تغییر کارگزار ناظر و امکان ورود با اثر انگشت را برای کاربران ایجاد کرده است. افراد در این پلت‌فرم می‌توانند وضعیت سبد سهام خود را مانیتور کنند و از امکان انجام پیش‌سفارش و خرید و فروش سهم تنها با یک کلیک استفاده کنند.

ضمن اینکه کاربران کارگزاری‌های مختلف با نصب این اپ روی گوشی همراه و انتخاب کارگزاری مورد نظر خود، امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

 خودتان بدانید، خودتان بخرید

در صفر یک ایده همراه، تحقیق و توسعه جایگاه خاصی دارد. از همین رو مدیر عامل این مجموعه توسعه برنامه‌های فنی را به واسطه زیست‌بوم دانش‌بنیان شرکت،‌ اولویت می‌داند و می‌افزاید: در حال تلاش برای بهبود اشکالات، خطاها و روند تولید نرم‌افزارهای خود از طریق استفاده از ابزارهای مختلف هستیم و امیدواریم بتوانیم خطاها را به حداقل برسانیم. طی پنج سال اخیر، همیشه سعی داشتیم این موارد را  با اولویت بالا پیگیری، پیاده‌سازی و راه‌اندازی کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت برای اپلیکیشن همراه تریدر، اضافه کردن قابلیت تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزارهایی است که امکان مشاهده اطلاعات بازار را به شکل نمودارهای متنوع بورسی ایجاد و زمان خرید و فروش سهم را به سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری بهتر یادآوری می‎کند. اضافه شدن این ابزارها به همراه تردیدر، به کاربران توانایی تحلیلِ بازار می‌دهد و او را توانمند می‌کند تا از وابستگی به غیر رها شود.

مدیرعامل این شرکت اضافه می‌کند: این تیم قصد دارد ضمن توسعه امکانات فعلی نرم‌افزارها برای استفاده بهینه از شرایط، راهکارهایی از جمله یادگیری ماشین (Machine Learning) و الگوریتم تریدینگ را به صورت سازمانی و عمومی ارائه کند تا با این روش فرآیندها برای ذی‌نفعان و کاربران تسهیل شود و بهترین استراتژی در بازار بورس تعیین شود. 

سازنده این اپلیکیشن بورسی در خصوص فعالیت 10 ساله این اپ توضیح می‌دهد: همراه تریدر به عنوان یکی از اولین نرم‌افزارهای حوزه وِلث‌تک به میدان آمد و در ابتدای فعالیت تنها برای دو کارگزاری مفید و مبین سرمایه راه‌اندازی شده بود. سال‌های بعدی، اما تعداد کارگزاری‌های سرویس‌گیرنده افزایش یافت و درحال حاضر یک‌میلیون و 500 هزار کاربر فعال از 39 کارگزاری می‌توانند از این نرم‌افزار در نسخه‌های اندروید و iOS استفاده کنند. رشد این اپ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، بالای 200 درصد بوده است. نسبت نصب اپلیکیشن، نشان‌دهنده میزان استقبال از بازار سرمایه است و اینکه چه ظرفیتی برای بالفعل شدن وجود دارد. اگر همه کمک کنند، نگهداشت این سرمایه‌های انسانی بعد از نوسان‌های بازار، مهم‌ترین کار همه فعالان این حوزه است.