ترزا هاینز بازرگان  و نیکوکار موزامبیکی-آمریکایی

وی در ۱۹۶۰ موفق به اخذ لیسانس در رشته زبان‌های رومانس (زبان‌هایی که ریشه لاتین دارند) از دانشگاه ویتواترزرندِ ژوهانسبورگ شد. سه سال بعد نیز از دانشگاه ژنو در رشته ترجمه فارغ‌التحصیل شد و راهی آمریکا شد تا در سازمان ملل به‌عنوان یک مترجم مشغول به کار شود. در ۱۹۶۶ در پیتزبورگ پنسیلوانیا با وارث کمپانی «اچ.جِی. هاینز» و سناتور آتی، جان هاینز ازدواج کرد و پنج سال بعد تبعه آمریکا شد. پس از مرگ سناتور هاینز در حادثه سقوط هواپیما در ۱۹۹۱، او در ۱۹۹۵ با سناتور جان کری ازدواج کرد. وی رئیس «موقوفات هاینز» و «خیریه خانواده هاینز» است؛ دو نهادی که به پروژه‌های اجتماعی و محیط زیستی کمک مالی می‌کند. به دلیل فعالیت‌های نیکوکارانه ۱۲ نهاد آموزشی به ترزا هاینز دکترای افتخاری اعطا کرده‌اند که از آن میان باید از دانشکده پزشکی پنسیلوانیا، دانشگاه‌های بوستون و دارتموث در ماساچوست و دانشگاه ویتواترزرندِ آفریقای جنوبی یاد کرد. در ۲۰۰۳ او «مدال طلای آلبرت شوایتزر برای انسان دوستی» را دریافت داشت و در عین حال از اعضای آکادمی هنر و علوم آمریکاست.  او از فعالان و هواداران محیط زیست بوده و برنامه‌ها و کمک‌های زیادی در این راه داشته است. در ۱۹۹۰ در تاسیس «همبستگی برای پایان بخشیدن به مسمومیت کودکان با سرب» (بعدا با نام همبستگی برای زیست‌بوم‌های سالم) همکاری مالی داشت.

در ۱۹۹۲ از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی آمریکا در «گردهمایی زمین» بود. یک سال بعد در همکاری با کری و استادان دانشگاه، «طبیعت دوم» را بنیان گذاشت و از طریق آن آموزش پایداری محیط زیست را در پردیس‌های دانشگاهی باب کرد. سایر فعالیت‌های وی:

• تاسیس جایزه هاینز برای مشارکت‌های چشمگیر در حوزه محیط زیست

• تامین سرمایه اولیه ۲۰ میلیون دلاری برای مرکز هاینز، یک نهاد غیر انتفاعی برای همکاری صنایع، دولت، دانشگاه و نهادهای محیط زیستی

• برگزاری کنفرانس‌های سالانه «بهداشت زنان و محیط زیست» از ۱۹۹۶

با پشتیبانی او و بنیاد هاینز کتاب «بحران در حقوق‌های بازنشستگی: چرا این سیستم آمریکا را به سقوط می‌کشاند و شما چگونه می‌توانید از آینده خود محافظت کنید؟» در ۱۹۹۵ منتشر شد. در ۱۹۹۶ بنیاد هاینز «WISER»-بنیاد زنان برای بازنشستگی ایمن-را تاسیس کرد.

هاینز و کری یک موافقت‌نامه پیش از ازدواج امضا کردند که بر اساس آن باید دارایی‌های پیش از ازدواج آن دو جدا نگه داشته شود. دارایی‌های وی در حدود ۷۵۰ میلیون تا ۲/ ۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.