امیلیو بوتین، کارآفرین و بانکدار اسپانیایی

بوتین در اول اکتبر ۱۹۳۴ در سانتاندرِ اسپانیا به دنیا آمد و پس از اتمام دبیرستان وارد دانشگاه دئوستو در بیلبائو شد و در رشته حقوق و اقتصاد فارغ التحصیل شد. در ۱۹۸۶ و در سن ۵۲ سالگی ریاست بانک سانتاندر را از پدر خود تحویل گرفت؛ یکی از بانک‌های بسیاری که در آن زمان در اسپانیا فعالیت داشتند. وی در حوزه بانکداری تازه وارد نبود و خاندان وی نسل‌اندر‌نسل در این حیطه کار می‌کردند. در آن زمان بانک سانتاندر ۱۶۵۰ شعبه و ۱۸۴ هزار کارمند داشت.

در سال 2005 مجله فوربس ثروت امیلیو بوتین را 7/ 1 میلیارد دلار برآورد کرد. بزرگ‌ترین دختر بوتین، آنا پاتریسیا بوتین از 2002 تا 2010 ریاست بانستو را عهده‌دار بود و از آن پس تا زمان مرگ امیلیو به‌عنوان مدیرعامل سانتاندرِ بریتانیا فعالیت می‌کرد. پس از مرگ پدر، وی به‌عنوان مسن‌ترین وارث وی، ریاست اجرایی گروپ سانتاندر را بر عهده گرفت. 

در دوران ریاست امیلیو بوتین، بانکو سانتاندر عنوانِ «بهترین بانک دنیا» را از آن خود کرد؛ عنوان و جایزه‌ای که برای سومین بار از 2005 دریافت می‌داشت. او توانست این بانک را به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های حوزه یورو با 14400 شعبه و 184 هزار کارمند بدل کند. 

بوتین و خانواده‌اش از سال 1937 حساب‌های بانکی افشا نشده‌ای در سوئیس داشتند. وجود این حساب‌ها در سال 2010 از سوی مقام‌های مالیاتی اسپانیا کشف و برملا شد. خانواده بوتین به‌صورت داوطلبانه با مقامات به توافق رسیدند و 200 میلیون یورو پرداخت کردند.

بوتین از ازدواج خود صاحب شش فرزند شد. او در 9 سپتامبر 2014 در پی یک حمله قلبی در مادرید درگذشت و دختر ارشدش آنا پاتریسیا بوتین که پیش‌تر رئیس شعبه بریتانیایی سانتاندر بود، به‌عنوان رئیس این گروه بانکی منصوب شد.