یانیس لاتسیس غول صنعت کشتیرانی یونان

لاتسیس، چهاردهم سپتامبر ۱۹۱۰، در دهکده‌ای با نام کاتاکولو در الیس یونان به‌دنیا آمد و آموزش‌های خود را در آموزشگاه تجارت پیرگوس و مدرسه فرماندهی ناوگان تجاری به پایان برد. او که کار خود را با ملوانی آغاز کرده بود در نهایت موفق شد به جایگاه کاپیتانی ناوگان بازرگانی دست یابد. پس از جنگ‌جهانی اول، وی فعالیت‌های خود را در عرصه کشتیرانی ساحلی و با خرید کشتی‌های مسافربری توسعه داد. معروف‌ترین کشتی مسافری در آن میان، «نرایدا» بود؛ یک شناور مسافربری ساخته ایتالیا که از ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۴ در خط ساحلی آرگو- ‌‌خلیج‌سارونیک یونان فعالیت داشت. نرایدا هم‌اینک یک موزه شناور در زمینه تاریخچه کسب‌وکار لاتسیس است.

لاتسیس از اواخر دهه شصت میلادی، کسب‌وکار خود را گسترش بیشتری داد و وارد حوزه‌هایی مانند نفت- با تاسیس شرکت پترولا-، ساخت‌وساز، به‌خصوص ساخت پالایشگاه در یونان و عربستان، بانکداری و خدمات مالی شد. گروه مالی اروپایی وی صاحب بانک‌هایی در بریتانیا، سوئیس، موناکو، جزایر دریای مانش و یونان است. او که در ۱۹۸۱ عمارت اعیانی و اشرافی «بریج واتر‌هاوس» را- واقع در وست‌مینستر، لندن- خریده بود، در ۱۹۹۰ میزبانی اجلاس جی‌۷ را در همین عمارت عهده‌دار بود.

امپراتوری تجاری لاتسیس همکاری نزدیکی با بنگاه آلمانی Hochtief در ساخت و مدیریت فرودگاه اسپاتا داشته است؛ زیرا از طریق یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی یونان یعنی «هلنیک‌پترولیوم»، قرارداد تامین تمامی سوخت موردنیاز این فرودگاه را در اختیار داشته و آن را از طریق یک خط لوله که با تامین اعتبار از سوی اتحادیه اروپا و توسط شرکت مهندسی لاتسیس ساخته شده، تامین می‌کند. «هلنیک‌پترولیوم» در سال ۲۰۰۲، نزدیک به یک‌میلیارد دلار برای تصاحب ۳۴ درصد از سهام «شرکت خط لوله سوخت فرودگاه آتن» پرداخت کرد.

بازوی عمرانی لاتسیس یعنی شرکت «لامادا»، در مجموعه‌ای از پروژه‌های راه‌سازی یونان- که بخشی از هزینه‌های آنها را اتحادیه اروپا تامین می‌کند- با Hochtief همکاری و شراکت دارد. در بازه زمانی ۲۰۰۴- ۱۹۹۹ یعنی زمانی که فرودگاه اسپاتا تکمیل شد در هفته آخر مشخص شد که طی این مدت، گروه بانکی خانواده لاتسیس به‌طور اختصاصی عهده‌دار جابه‌جایی همه بودجه‌های مالی ساختاری اتحادیه اروپا به یونان-  بالغ بر ۲۸ میلیارد یورو- بوده است. لاتسیس رویکردهای دست‌راستی داشت و ۵ میلیون پوند به حزب محافظه‌کار انگلیس کمک کرد. مجله فوربس در ۲۰۰۳ ثروت او را ۴/ ۵ میلیارد دلار برآورد کرده و او را صد و یکمین ثروتمند جهان برشمرد. یانیس لاتسیس در هفدهم آوریل ۲۰۰۳ در آتن درگذشت.