لوکا کوردرو دی مونته زمولو رئیس شرکت فراری

در ۲۰۰۹ وی اندیشکده فیوچر ایتالی را با رویکرد بازار آزاد تاسیس کرد؛ اندیشکده‌ای که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۳ سخت فعال بود.

فعالیت ورزشی مونته زمولو با مسابقات اتوموبیل‌رانی در تیم‌های فیات و لانسیا شروع شد. او سپس به گروه خودروسازی فیات اس‌پی‌ای در تورینو پیوست و در ۱۹۷۳ به فراری رفت تا معاون انزو فراری شود. هنگام حضور وی در تیم، فراری مسابقات فرمول یک را با نیکی لادا در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ برد. در ۱۹۷۶ او ریاست همه فعالیت‌های اتومبیل‌رانی فیات را بر عهده گرفت و در ۱۹۷۷ او از مدیران ارشد فیات شد.

در دهه هشتاد شماری از پست‌های ارشد را در امپراتوری فیات از آن خود کرد؛ از جمله مدیرعامل شرکت سینزانو و مدیر شرکت انتشاراتی ایتدی. در ۱۹۸۵ او مدیریت کمیته سازماندهی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را بر عهده گرفت.

در نوامبر ۱۹۹۱ مالک فراری، جیانی آجنلّی، مونته زمولو را به ریاست فراری منصوب کرد تا در دهه ۹۰ با مدیریت وی، فراری به سوددهی برسد. در سال ۲۰۰۴ وی به ریاست لابی بازرگانی ایتالیا موسوم به «کانفیندوستریا» رسید و چند روز بعد در پی مرگ اومبرتو اجنلی رئیس شرکت فیات‌ای پی اس شد.

در ۲۰۰۸ مونته زمولو انجمن تیم‌های فرمول یک را تاسیس کرد و تا ۲۰۱۰ در رأس این نهاد باقی ماند. در سپتامبر ۲۰۱۴ در پی افزایش تنش‌ها با جانشین بعدی خود یعنی مدیرعامل فیات کرایسلر، سرجیو مارچیونه از ریاست فراری کناره گرفت.

در ۲۰۱۵ نام وی در فهرست تالار مشاهیر جهانی اتومبیل‌رانی قرار گرفت و در ۲۰۱۷جایزه آمریکایی «بنیاد ایتالیا-آمریکا» را از آن خود کرد. در ۲۰۱۲ دادگاهی در ناپل، مونته زمولو را به دلیل ساخت غیرمجاز اقامتگاه شخصی‌اش به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد.

p26-06