تام کارول

 تاسیس برند کارول به عنوان یک حق امتیاز انحصاری

در ۱۹۳۶، کارول مغازه سفالگری یاد شده را خرید و آن را به یک کیوسک بستنی کنار راهی تبدیل کرد و از همین مغازه خرده‌فروشی بود که کارول شروع به توسعه و بازاریابی بستنی نرم خود کرد. در همین سال او شرکت برند کارول را تاسیس کرد و یک دستور سری ساخت بستنی‌های سافت ابداع کرد. در ۱۹۳۹ به درآمد ۶۰۰۰ دلار نائل شد.  در اوایل دهه ۱۹۴۰، او شروع به مسافرت کرد تا بستنی‌های نرم خود را در کارناوال‌ها بفروشد در حالی که همسرش اگنس مغازه ‌هارتسدیل  را می‌چرخاند.

طی جنگ جهانی دوم او کیوسک‌های بستنی فروشی را در فورت براگ واقع در کارولینای شمالی راه‌اندازی کرده و در فناوری سردسازی تخصص یافت. او یخچالی را با عنوان «کاستاردکینگ» اختراع و به ثبت رساند که در ۱۹۴۷، ۷۱ دستگاه از آن را از قرار هر یک ۲۹۰۰ دلار فروخت؛ اما برخی از خریداران نتوانستند بدهی خود را به وی پرداخت کنند. کارول پس از بررسی‌هایی که در مورد این فروشندگان بستنی انجام داد متوجه شد که کسب و کار این افراد به دلیل واقع شدن در محلات فقیرنشین و نیز عدم رعایت استانداردهای بهداشتی بازدهی اندکی داشته است. در نتیجه کارول تصمیم گرفت تا با مشتریان یخچال‌های خود در زمینه فروش بستنی شریک شود. او بعدها مدعی شد که این امر او را به ابداع مفهوم فرانشیز رساند.

 فروش حق امتیاز (فرانشیز) و تبلیغات

در ۱۹۴۹ کارول شروع به صدور حق استفاده از نام تجاری «کارول داری-فریز» کرد و در اوایل دهه ۵۰ این شرکت بیش از ۵۰ از مغازه در اختیار خود داشت. کسانی که می‌خواستند از چنین نامی استفاده کنند باید یک دوره ۱۸ روزه آموزشی را در «کالج شناخت بستنی کارول» می‌گذراندند.

در ۱۹۵۵ کارول شروع به ضبط آگهی‌های بازرگانی رادیویی خود کرد. یک روایت به اثبات نرسیده می‌گوید که او در نیویورک در حالی که داشته رانندگی می‌کرده است یک آگهی برای یکی از مغازه‌های کارول می‌شنود که در آن آگهی،  از محل مغازه مزبور چیزی گفته نمی‌شود. پس سریعا به سمت ایستگاه رادیویی رفته و شروع به ضبط آگهی خود می‌کند. چه این داستان را باورکنیم چه نه، از ۱۹۵۵ به این سو کارول، خود تقریبا همه آگهی‌های مربوط به شرکتش را ضبط کرد. صدای بم و جذابیت شخصی  کارول در موفقیت کسب و کارش، فاکتورهای مهمی به شمار می‌رفت.

شرکت کارول در سرو کردن کیک بستنی‌هایی با اشکال حیوانات مختلف تخصص داشت. دو نوع بسیار مشهور از ابداعات کارول در زمینه بستنی عبارت بود از «فاجی د وال: Fudgie The Whale»  و «کوکی پوس : Cookie Puss».

کارول در ۱۹۹۰ در پاین پلینز نیویورک در گذشت و در کنار همسرش اگنس در گورستانِ فرن کلیف واقع در‌هارتسدیل، که فقط چند مایل دورتر از همان نقطه‌ای بود که کارش را در ۱۹۲۹ از آنجا شروع کرده بود، به خاک سپرده شد.

در اکتبر ۲۰۰۹ برادرزاده کارول، پاملا کارول با ارائه اسنادی به دادگاه خواهان نبش قبر و کالبدشکافی کارول شد. او مدعی بود که عمویش از سوی کارکنانی که نسبت به اختلاس آنها بدگمان شده بوده، مسموم یا خفه شده است، اما دادگاه این درخواست را رد کرد. اکنون شرکت کارول  بخشی از «فوکوس برندز» بوده و بیش از ۵۰۰ شعبه در برخی ایالات و کشورها – از جمله در خاورمیانه-دارد و در عین حال در بیش از ۸۵۰۰ سوپرمارکت کیک بستنی‌های خود را عرضه می‌کند. از سال ۲۰۰۱ در تملک «گروه سرمایه‌گذاری روارک» بوده و به عنوان جزئی از فوکوس برندز فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۰ وب‌سایت کارول از فعالیت ۴۰۰ شعبه خود در بیش از ۲۰ ایالت و بیش از ۱۰ کشور خبر داد.

p26- (3)