وقایع 14 بهمن 57

* ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ امام درسخنرانی بهشت‌زهرا صراحتا دولت بختیار را غیرقانونی خوانده و اعلام کردند که دولتی اسلامی متکی به حکم خدا و آرای ملت تشکیل خواهند داد و این مهم بر عهده شورای انقلاب خواهد بود به همین منظور صبح روز چهاردهم جلسه شورای انقلاب برای تعیین نخست‌وزیر دولت موقت تشکیل شد.

* امام خمینی در جمع روحانیون درباره تز استعماری جدایی دین از سیاست و کنار زدن روحانیت از سیاست و پیامدهای آن صحبت کردند. ایشان همچنین در جمع اعضای کمیته استقبال شعار «ملیت» را نیرنگ آمریکا خواندند.

* بختیار در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لوماتن» گفت: بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت‌الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به‌وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تاسیس کند.

* اولین کتاب درباره بحران ایران تحت عنوان «ایران بر ضدشاه» در پاریس منتشر شد. نویسنده کتاب، احمد ناروقی، از نویسندگان روزنامه لوموند و از طرفی نوه‌احمد شاه قاجار بود.

* از روز ۱۱ بهمن تا روز ۱۴ همان ماه سی و پنج هزار آمریکایی ایران را ترک کرده بودند. به گزارش رسانه‌های گروهی دولت آمریکا نیز تماس خود را با شاه قطع کرد.

* روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند.

* بختیار اعلام کرد نقش آیت‌الله خمینی را در حل‌وفصل مسائل اجتماعی و مذهبی می‌پذیرد.

* مردم در تمام کشور به اعتصاب عمومی دست زدند. کارکنان ادارات و وزارتخانه‌های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی‌دادند.

* 40 تن از نمایندگان مجلس برای استعفا اعلام آمادگی کردند.

* کارکنان نخست‌وزیری با شورای انقلاب اعلام همبستگی کردند.

* خانواده‌های گروهی از همافران دستگیر شده مجددا در کاخ دادگستری تحصن کردند.

* جواد شهرستانی، شهردار وقت تهران، به دیدار امام رفته و استعفانامه‌اش را به ایشان تسلیم کرد. امام مجددا ایشان را به سمت شهردار تهران منصوب کردند. بختیار پس از انتشار این خبر و احتمال تکرار آن از سوی سایرمسوولان، طی یک مصاحبه سایر کارمندان و مسوولان دولت را تهدید کرد.

* یاسر عرفات طی پیامی برای امام اظهار کرد: نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد.

* پیشنهاد نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان در یک جلسه به اطلاع امام رسانیده شد. جلسه این شورا با حضور حضرت امام و اعضای شورای انقلاب برگزار شد. پس از بحث و بررسی مجدد، به پیشنهاد اعضای شورای انقلاب و موافقت امام، مهندس مهدی بازرگان برای نخست‌وزیری دولت موقت انتخاب شد.