استعفای دولت موقت بازرگان

 با توجه به این رویکرد، می‌توان مهم‌ترین دلیل استعفای دولت موقت را که مساله‌ای استراتژیک بوده و ریشه در بینش و آرای سیاسی بازرگان و برخی از اعضای کابینه دولت موقت داشت، این موضوع دانست که سیاست بازرگان با روحیه انقلابی سازگاری نداشت و همین موضوع در تمام مدت ریاست وی بر کابینه دولت موقت، باعث تنش وی با اقدامات انقلابیون می‌شد.   استعفای بازرگان بلافاصله با موافقت امام خمینی روبه‌رو، و از سوی ایشان مسوولیت اداره کشور به شورای انقلاب محول شد. متن پاسخ امام به استعفای نخست‌وزیر چنین بود:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

شورای انقلاب جمهوری اسلامی

چون جناب آقای مهندس مهدی بازرگان، با ذکر دلایلی برای معذور بودن از ادامه خدمت، در تاریخ ۱۴/  ۸/  ۵۸ از مقام نخست‌وزیری استعفا کردند، ضمن قدردانی از زحمات و خدمات طاقت‌فرسای ایشان در دوره انتقال و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشارالیه، استعفا را قبول کردم. شورای انقلاب را مامور کردم برای رسیدگی و اداره امور کشور درحال انتقال. و نیز شورا در اجرای امور زیر بدون مجال، ماموریت دارد:

۱. تهیه مقدمات همه‌پرسی قانون اساسی

۲. تهیه مقدمات انتخابات مجلس شورای ملی

۳. تهیه مقدمات تعیین رئیس‌جمهوری

لازم به ذکر است که با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم‌الشأن، باید امور محوله را خصوصا آنچه مربوط است به پاکسازی دستگاه‌های اداری و رفاه حال طبقات مستضعف و بی‌خانمان، به‌طور انقلابی و قاطع عمل کنند.

۱۵/  ۸/  ۵۸