حتی آدم‌های معمولی که این دال روی پیراهن‌هایشان نقش بسته، ممکن است تاریخ چه‌گوارا و اندیشه او را نشناسند، اما دست‌کم با کلمه «چه» آشنا هستند. بنابراین «چه» تبدیل به یک عاملیت شده است؛ یعنی یک نشانه تبدیل به یک کنشگر شده و خودش عمل می‌کند، اصلا فقط تصویرش عمل می‌کند. نیازی نیست که کسی بیاید درس بخواند درباره چه‌گوارا و وارد اندیشه مارکسیستی شود. خود همین تصویر کنشگر است. بنابراین به نظرم تجارت دارد از چه‌گوارا معنی می‌گیرد. اینجا است که نقش اندیشه‌های جاودانی مطرح می‌شود. یک مثال واضح بزنم. وقتی پرچم یک کشور تبدیل به پیراهن می‌شود، این تجاری شدن پرچم نیست، بلکه در واقع هویت ملی یک جامعه هست که دارد به آن پیراهن و به آن تجارت معنا می‌بخشد. به عبارت دیگر این تجارت است که خود را ذیل اندیشه قرار می‌دهد.

 

- به نقل از یک گفت‌وگو با دکتر مصطفی مهرآیین، جامعه شناس