رقابت نفس‌‌گیر برندهای قدیمی در برابر تازه‌نفس‌ها

این محصولات که جامعه مصرف‌‌کننده آن نوزادان و کودکان خردسال هستند به‌گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که ملایم و غیر تحریک‌‌کننده باشند و برای حفظ این خواص، ‌مواد اولیه ویژه‌‌ای به‌‌کار گرفته می‌‌شوند و از شامپو و لوسیون کودک گرفته تا انواع روغن، ‌پودر، ‌‌کرم، ‌مواد شوینده لباس‌شویی، ‌‌نرم‌‌کننده پارچه و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌‌شود. این بازار که به سرعت در حال گسترش است علاقه بازیگران معتبر جهان را در حوزه محصولات بهداشتی به خود جلب کرده و امروزه شرکت‌های معتبری همچون چیکو، چارچ‌اند دوایت، هنکل و پی‌اند‌جی در حال توسعه لاین‌‌های تولیدی در این حوزه به صورت کاملا تخصصی هستند.

تولید محصولات شوینده و مراقبتی سبز با اجزای زیست تخریب‌‌پذیر همچون سودای شست‌وشوی طبیعی، ‌سورفکتانت‌‌های مبتنی بر روغن نارگیل و مواد معدنی از پیشرفت‌‌های این حوزه از تولیدات محسوب می‌‌شود.  در بخش تقاضا نیز این بازار روز‌به‌روز با توجه بیشتر والدین روبه‌رو‌ است. با افزایش آگاهی و دانش جامعه نگرانی‌‌های فزاینده در مورد نحوه تضمین و تامین سلامت نوزادان و کودکان روند رو به رشدی دارد و با توجه به توسعه شهرنشینی در یک و نیم دهه گذشته و تغییرات مهم در سبک زندگی جامعه و ارتقای ترجیحات خانوار به تناسب رشد درآمد همگی تاثیر بسزایی در تقویت این بازار داشته و انتظار می‌‌رود این موضوع در دهه آینده پررنگ‌‌تر شده و حتی کشورهایی مانند هند و اندونزی نیز در این زمینه رشد قابل توجهی را تجربه کنند.

ظهور برندهای جدید در ایران

در ایران نیز ظهور برندهایی که به‌‌صورت تخصصی در حوزه تولید محصولات شوینده و بهداشتی کودکان و نوزادان فعالیت ‌‌می‌‌کنند سیگنال مهمی به حساب ‌‌می‌‌آید که نشان می‌‌دهد بخش خصوصی کشور ما نیز در این زمینه احساس مسوولیت کرده و به‌‌دنبال ایجاد فرصت‌‌های رشد، تولید، سرمایه‌گذاری و حتی صادرات است. البته از گذشته برخی برندها در ایران در حوزه تولید محصولات مربوط به کودکان فعالیت کرده‌‌اند، اما این فعالیت‌‌ها هم از نظر تخصصی و هم از نظر تنوع محصول و کیفیت و بسته‌بندی جای خالی زیادی دارد که با ظهور برندهای جدید فضا به سمت رقابتی شدن در حرکت است. چه بسا که جای خالی تولیدات تخصصی نوزادان در بازار ایران تا سال گذشته خانواده ایرانی را مجبور به استفاده از محصولات خارجی می‌کرد.

پینو بیبی یکی از برندهای نوظهور در بخش خصوصی از سال ۱۴۰۱ وارد بازار ایران شده است که در حوزه تخصصی نوزاد توانسته با تولید انواع لوازم شیردهی، ‌لوازم مراقبتی از پوست، ‌مو و انواع شوینده لباس فعالیت گسترده‌‌ای را آغاز نماید. پینوبیبی به عنوان اولین برند تخصصی نوزاد در بازار ایران با توجه به اهمیت قابل استفاده بودن محصولات از بدو تولد برای نوزادان به معقوله +۰ پرداخته» که تاکنون مورد توجه هیچ‌‌یک از تولیدکنندگان داخلی نبوده است. تولیدات با استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت جهانی، ‌تضمین بهداشت و سلامت مادران و نوزادان، ‌رعایت استانداردهای مربوط به نوزادان و موثر در حوزه تولید کودک و با استفاده از تکنولوژی‌‌های روز دنیا همچون استاندارد ‌‌هایپوآلرژنیک با حداقل میزان حساسیت‌‌زایی، ‌جایگاه خود را در این صنعت باز کند و برخی معتقدند توانسته استانداردهای جدیدی را در برابر برندهای قدیمی این صنعت قرار دهد و با ایجاد روند رقابتی مناسب، ‌ انگیزه تنوع‌‌بخشی و ارتقای استاندارد و کیفیت تولید را فراهم سازد.

تکنولوژی و خلاقیت برای نوزادان

در این بین اما استفاده از تکنولوژی‌‌های تولید از موضوعات مهمی است که در کنار مواد اولیه سهم مهمی در تولیدات به‌روز دارد و در تعیین سهم بازار و قدرت رقابتی برندهای جدید و قدیمی از اهمیت زیادی برخوردار است. برندهای جدیدی مانند پینوبیبی با استفاده از فرمولاسیون ویژه نوزادان و ماشین‌‌آلات روز دنیا توانسته‌‌اند استانداردهای مناسبی را از آن خود کنند. هرچند این موضوعات برندهای قدیمی را با احساس خطر روبه‌رو‌ کرده و باعث شده تا با ایجاد تغییر در فرمول محصولات خود از منظر کیفی تفاوت‌‌هایی را در مقایسه با گذشته ایجاد کنند. ورود شامپوهای جدید فیروز با فرمولاسیون ویتامینه و استفاده از اسانس‌‌های میوه‌‌ای مطلوب مصرف‌‌کننده با انتخاب طراحی مینیمال شبیه به سبک برندهای جدید بازار یا تغییرات ظاهری شامپوهای کودک برند لطیفه نشانگر وجود نیاز و گرایش خرید خانواده‌ها به سمت محصولاتی متفاوت‌‌تر و به‌روزتر در بازار کودک است.

با این حال نباید از خلاقیت برندهای جدید نیز در تولید محصولات غافل بود؛ ‌امروزه برندهای تازه‌نفسی مانند پینوبیبی با تعریف علائمی مانند  «قابل استفاده از بدو تولد»(۰+) توجه بسیاری از مصرف‌‌کنندگان را به خود جلب کرده‌اند. درج این علامت روی بسیاری از محصولات نوزادان مانند دستمال مرطوب، شامپو، مایع لباس‌شویی و... به این دلیل است که نوزادان در بدو تولد دارای پوست و موی بسیار حساس و لطیفی هستند و استفاده از محصولات نامناسب می‌‌تواند آسیب‌‌های جسمی و رشدی جبران‌ناپذیری به نوزاد بزند. هرچند بازیگران جدید بازار نوزاد و کودک ایران با شامپوهای غنی‌‌شده با روغن آرگان و ویژگی‌‌هایی مانند هایپوآلرژنیک بودن کل تولیدات خود توجه بیشتری به نیاز و نگرانی خانواده‌ها در خصوص سلامت فرزندانشان داشته‌‌اند سایر تولیدکنندگان نیز با این موج نوآوری همراه شده و به‌‌دنبال جلب رضایت مصرف‌‌کنندگان قدیمی خود هستند.

همچنین بسیاری از والدین به دلایل مختلفی مانند عدم حضور مادر و نداشتن شیر کافی او یا برای افزایش آرامش نوزاد خود، از شیشه شیر، پستانک و سایر لوازم نگهداری نوزاد استفاده می‌‌کنند. استفاده از پستانک و شیشه شیر به شرط آنکه مناسب فک و دهان نوزادان بوده و نیاز او را با توجه به روند رشد و نوع تغذیه فراهم کند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌‌کند. بنابراین استفاده از حجم و جریان ریزش متفاوت و متناسب با رشد نوزاد از اهمیت بسزایی برخوردار است.