کلم بروکلی

مطالعه‌‌‌ای که توسط انجمن بینایی‌سنجی آمریکا منتشر شد نشان داد که ایندول-۳-کاربینول، ترکیبی که در بروکلی یافت می‌شود، می‌تواند به حذف سموم از شبکیه چشم کمک کند. این امر خطر ابتلا به تخریب لکه زرد شبکیه‌‌‌ یا دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را که یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن است، کاهش می‌دهد.کلم بروکلی همچنین حاوی لوتئین و زآگزانتین است که از چشمان شما نیز محافظت می‌کند.

ماهی سالمون

حفظ سلامت چشم‌‌‌ها به این معنی است که آنها را به اندازه کافی هیدراته نگه دارید. مصرف برخی از بهترین غذاها برای داشتن چشم‌‌‌های سالم می‌توانند بسیار مفید باشند. برای مثال ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماده غذایی به کاهش خطر ابتلا به خشکی چشم‌، که با افزایش سن شایع می‌شود کمک می‌کند. خوردن ماهی قزل‌آلا و سایر غذاهای حاوی امگا ۳ که برای سلامت چشم مفید هستند، در زنان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

هویج

حتما قبلا شنیده‌‌‌اید که هویج یکی از بهترین غذاها برای سلامت چشم است. برای شروع، هویج حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن، آنتی‌اکسیدانی است که بدن شما برای ساختن ویتامین A از آن استفاده می‌کند. ویتامین A به دید شما در شب کمک می‌کند و نزدیک‌بینی را تقویت می‌کند. اگر به دنبال راهی برای اجتناب از نیاز به اصلاح بینایی خود هستید این غذای میان‌وعده خرگوش را انتخاب کنید. به علاوه، هویج همچنین حاوی لوتئین و آنتی‌اکسیدان نیز هست. اینها می‌توانند به شما در کاهش خطر ابتلا به AMD کمک کند.

تخمه آفتابگردان

بله، شما باید از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. اما اجازه ندهید نام‌‌‌ها فریبتان دهند. تخمه آفتابگردان یکی از بهترین موادغذایی برای بینایی است. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین E است، یک آنتی‌اکسیدان که از چشم ما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. ویتامین E همچنین به مبارزه با اشعه‌‌‌های مضر ماوراء بنفش خورشید کمک می‌کند و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. نکته مهمی‌‌‌که در اینجا باید به آن توجه کنید: در حالی که بدن شما می‌تواند برخی از ویتامین‌‌‌ها را سنتز کند، باید ویتامین E را از منابع غذایی یا مکمل‌‌‌ها دریافت کنید.

کیوی

به دنبال راه دیگری برای مبارزه با آسیب احتمالی خورشید هستید؟ به کیوی روی آورید. این میوه کدر در فهرست بهترین غذاها برای چشم‌‌‌های سالم قرار دارد زیرا حاوی لوتئین، آنتی اکسیدان ضد AMD است که قبلا ذکر کردیم، به علاوه دارای زآگزانتین است، که به چشم شما کمک می‌کند نور را فیلتر کند.

اسفناج

این برگ سبز به عنوان منبعی عالی از بسیاری مواد مغذی، یکی از بهترین غذاها برای داشتن چشم‌‌‌های سالم است. مقدار زیادی لوتئین دارد که قبلا به آن اشاره کردیم که جزء کلیدی سلامت چشم است. اسفناج زآگزانتین نیز دارد که برای کمک به جذب بهتر این آنتی اکسیدان‌‌‌ها در بدن، باید آنها را با چربی مصرف کنید. کمی ‌‌‌سالاد اسفناج پر از روغن زیتون - که همچنین دارای امگا ۹ و مقدار کمی ‌‌‌امگا ۳ است - راهی آسان برای استفاده از بهترین مواد غذایی برای بینایی در هر وعده غذایی به شما می‌دهد.

تخم‌مرغ

تخم‌‌‌مرغ تقریبا هر چیزی را که چشم شما نیاز دارد، از لوتئین و زآگزانتین گرفته تا روی و ویتامین A، تامین می‌کند. در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که خوردن مقدار متوسط تخم‌‌‌مرغ (حدود دو تا چهار تخم‌مرغ در هفته) به طور منظم به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به AMD را کاهش می‌دهد. اگر می‌‌‌خواهید به غذاهایی برسید که برای سلامت چشم مفید هستند، تخم‌مرغ می‌تواند این کار را برای شما آسان کند.

بادام‌‌‌ها

بادام و سایر آجیل‎ها حاوی سطوح بالایی از ویتامین E هستند، آنتی‌اکسیدانی که با AMD و آب مروارید مبارزه می‌کند. باز هم بدن شما نمی‌تواند این ویتامین را به تنهایی بسازد. به علاوه، اگر می‌‌‌خواهید از آشپزی اجتناب کنید، این یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سلامت چشم است. اگر نمی‌‌‌خواهید اجاق گاز را روشن کنید یا تخته برش را بردارید، می‌توانید یک مشت بادام میل کنید.

پرتقال

قبلا در مورد بتاکاروتن، نقش آن در ویتامین A و اینکه چرا ویتامین A برای چشم شما اهمیت دارد صحبت کردیم. اما چیزی که به شما نگفتیم این است که دریافت غذاهای حاوی بتاکاروتن معمولا به یک دلیل بسیار آسان است. دلیل آن این است که آنتی‌اکسیدان آنها را نارنجی می‌کند. بنابراین بهتر است باور داشته باشید که پرتقال دارای مقدار مناسبی از این ماده مغذی است و جایگاه خود را در این لیست از بهترین مواد غذایی برای تقویت بینایی تثبیت می‌کند. به علاوه، همان‌طور که احتمالا می‌‌‌دانید، پرتقال دارای مقدار زیادی ویتامین C است و این می‌تواند به بدن شما کمک کند تا با AMD، آب مروارید و به طور کلی از دست دادن بینایی مبارزه کند.