به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت‌های مردمی موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)، دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس با بیان این مطلب گفت: بخش مهمی از زیست‌بوم سرطان شامل بیماران، پزشکان، بیمه‌‌‌های سلامت، مراکز درمانی و خیرین حوزه سلامت است. سیدجواد مولا از حمایت زیست‌بوم سرطان کشور در قالب استارت‌آپ کنسرمِد خبر داد و گفت: حمایت از این مجموعه در قالب یک استارت‌آپ دانش‌بنیان و به صورت یک پلتفرم اینترنتی مدیریت ارتباط با بیماران مبتلا به سرطان به نام کنسرمد برنامه‌ریزی شده است. وی اظهار کرد: اولین ماموریت استارت‌آپ کنسرمِد به عنوان یکی از خروجی‌‌‌های مهم کنسرژنومیکس ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای دسترسی سریع، مطمئن و آسان بیماران و پزشکان به آخرین اطلاعات کلینیکی روز دنیا برای هر نوع سرطان است. 

به گفته دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس، هدف از برگزاری این کنگره ایجاد شبکه‌ای از پژوهشگران، پزشکان، شرکت‌های دانش‌بنیان و خیرین حوزه سرطان با هدف توسعه روش‌های نوین تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و فردمحور و ارتقای خدمات‌رسانی نوین به بیماران مبتلا به سرطان است. وی با بیان اینکه در این کنگره سعی شده با دعوت از تمامی انجمن‌‌‌های علمی که به نحوی با موضوع تحقیق، تشخیص مولکولی و درمان هدفمند سرطان در ارتباط هستند، نگاه جامع به مقوله سرطان داشته باشیم، گفت: علاوه بر آن قصد داریم بزرگ‌ترین همایش علمی و تجاری‌سازی بین‌رشته‌‌‌ای و موضوع‌محور کشور را رقم بزنیم. دبیر علمی کنگره کنسر ژنومیکس افزود: این کنگره اولین تجربه برگزاری نسل ۴ در کشور است که در سه محور اصلی علمی، تجاری‌سازی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی برگزار می‌شود.

دعوت از خیریه‌‌‌های حوزه سرطان برای حضور در کنگره

در ادامه علی مهرابی‌بهار معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت مکسا و مدیرعامل شبکه ملی تشکل‌های مردمی موسسات خیریه حوزه سرطان ایران با بیان اینکه بخش ترویجی و مسوولیت اجتماعی کنگره به شبکه ملی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان ایران واگذار شده است، از تمامی موسسات خیریه سرطان درخواست کرد حضور فعالی در این کنگره داشته باشند. دبیر امور ترویجی مسوولیت‌پذیری اجتماعی کنگره کنسر ژنومیکس گفت: برنامه‌‌‌های مسوولیت‌پذیری اجتماعی همایش در قالب برنامه‌‌‌های ترویجی، کمپین پیشگیری از سرطان پیش از کنگره و در سطح ملی برگزار خواهد شد. وی افزود: همچنین برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تخصصی خیرین سلامت دو سالن سمیناری و میزگردی سالن اجلاس سران به این منظور اختصاص یافته و امکان برپایی غرفه و پکیج تبلیغاتی برای معرفی موسسات خیریه فراهم شده است.

بنا به این گزارش، اولین نشست هم‌اندیشی برگزاری کنگره بین‌المللی ژنومیکس سرطان که از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، با حضور خیریه‌های فعال حوزه سرطان در موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) برگزار شد، قرار است این کنگره با همکاری کنسرسیومی متشکل از ۲۳ انجمن علمی داخلی و انجمن SIBBM ایتالیا برگزار شود.