زوال کمتر عقل با فعالیت‌های بدنی نسبی

دکتر سارا نائومی جیمز، سرپرست تیم تحقیق برای سلامت مادام‌العمر و پیری در دانشگاه کالج لندن، می‌گوید: محققان قبلا می‌دانستند افرادی که در اوقات فراغت خود فعالیت‌های بدنی دارند، در اواخر زندگی خود در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل هستند و نیز عملکرد شناختی بالاتری نسبت به افراد غیرفعال دارند. جیمز خاطرنشان کرد، چیزی که محققان نمی‌‌‌دانستند این بود که آیا زمان خاصی در زندگی وجود دارد که در آن زمان فرد باید فعالیت بدنی داشته باشد یا آستانه یک فعالیت بدنی در چه حد باید باشد که بتواند مزایای یادشده را برآورده کند. 

این مطالعه که هفته گذشته در مجله Neurology Neurosurgery & Psychiatry  منتشر شد، الگوهای فعالیت بدنی نزدیک به ۱۵۰۰ نفر را در طول ۳۰ سال در بزرگسالی بررسی کرد. بر اساس این مطالعه، شرکت‌کنندگان در ۶۹ سالگی از نظر وضعیت شناختی، حافظه کلامی و سرعت پردازش ذهنی مورد آزمایش قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد در حالی که فعالیت بدنی مادام‌‌‌العمر با بهترین نتایج شناختی در مراحل بعدی زندگی همراه بود، فعالیت بدنی در هر دوره‌ای از زندگی به هر میزانی منتج به شرایط شناختی و ذهنی بهتر خواهد شد.

جیمز گفت، حتی افرادی که در دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود فعالیت بدنی داشتند، هنگامی که به ۷۰ سالگی رسیدند، نمرات شناختی بهتری کسب کردند. او افزود، مقدار کمی از فعالیت بدنی، به اندازه یک بار در ماه، و در هر دوره‌ای از بزرگسالی مفید بود. دکتر ویلیام رابرتز، استاد پزشکی خانواده و سلامت جامعه در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌‌‌سوتا، می‌‌‌گوید: از این مطالعه و مطالعات دیگر می‌توان دریافت که دُزهای کوچک ورزش در طول عمر و به‌خصوص شروع آن در جوانی برای سلامتی طولانی‌‌‌مدت بسیار مفید خواهد بود. بر اساس این مطالعه، در سطح اجتماعی، یافته‌‌‌ها نیاز به دسترسی بیشتر به آموزش را نشان می‌دهد که مهارت‌‌‌ها و انگیزه برای فعالیت بدنی را در هر سنی تشویق می‌کند.

چگونه فعال شویم

رابرتز گفت، برای افرادی که به طور منظم ورزش کرده‌اند، نتایج باید دلگرم‌کننده باشد و نشان دهد که سرمایه‌گذاری آنها بر روی سلامتی خود می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. همچنین برای افرادی که هرگز فعالیت بدنی نداشته‌اند یا دوره‌ای از عدم‌تحرک را پشت سر گذاشته‌اند، برای شروع ورزش هیچ‌وقت دیر نیست. اگر ورزشکاری نیستید که عاشق جنب و جوش و عرق کردن هستید، هنوز راه‌‌‌هایی برای وارد کردن فعالیت‌‌‌ بدنی در زندگی‌‌‌تان وجود دارد. کیتی میلکمن، دانشمند رفتارشناسی، نویسنده کتاب «چگونه تغییر کنیم» در این خصوص می‌گوید: برای ایجاد عادتی در زندگی که ثابت بماند، تعیین هدف، برنامه‌ریزی خاص، یافتن راهی برای سرگرم‌کننده کردن آن، انعطاف‌پذیر ماندن و حمایت اجتماعی بسیار مهم است.

آنچه باید در مورد کم‌ارزش‌ترین شکل ورزش بدانید

دانا سانتاس، مشارکت‌کننده در برنامه‌های تناسب اندام CNN و مربی ذهن و بدن ورزشکاران حرفه‌ای، گفت: می‌توانید به آرامی شروع کنید. تناسب اندام با ۱۰ دقیقه ورزش در روز بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. دانا سانتاس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۲ به سی‌ان‌ان گفت که آیا به این موضوع توجه داشته‌اید که وقتی شما بی‌خیال در شبکه‌های اجتماعی هستید یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا می‌کنید، ۱۰ دقیقه چقدر سریع می‌گذرد. ۱۰ دقیقه فعالیت بدنی یک سرمایه‌گذاری بزرگ نیست، اما می‌تواند مزایای سلامتی بزرگی داشته باشد.

او در ادامه افزود که یوگا یک راه عالی برای فعال بودن و در عین حال کاهش استرس است و به راحتی برای همه سطوح قابل دسترسی است. سانتاس گفت: راه رفتن در خارج از خانه یا روی تردمیل یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام مداوم ورزش است. او افزود: پیاده‌روی دست کم گرفته‌‌‌شده‌‌‌ترین و مصلح‌ترین تمرین ذهنی و بدنی و چربی‌‌‌سوز است که در دسترس انسان قرار دارد. من هر روز پیاده‌روی می‌کنم. او افزود: پیاده‌‌‌روی‌‌‌های منظم می‌تواند فرصتی عالی برای انجام چند کار در کنار یکدیگر باشد، به عنوان مثال شما از آن می‌توانید برای برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و همسایگان نیز استفاده کنید.

اگر می‌‌‌خواهید شدت راه رفتن خود را افزایش دهید، او توصیه می‌کند فواصل زمانی پیاده‌روی را با اضافه کردن وزنه‌‌‌ها یا یک کوله‌پشتی سنگین، سخت‌تر کنید. ایوان متیوز، دانشیار علوم ورزشی و تربیت بدنی در دانشگاه ایالتی مونتکلر نیوجرسی، در سال ۲۰۲۱ به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: پیاده‌‌‌روی به مدت پنج دقیقه در هر ساعت تاثیر بسزایی بر افراد می‌گذارد، پس بهتر است که تعلل نکنید و هرچه سریع‌تر شروع به حرکت کنید. گرچه پیاده‌‌‌روی فعالیتی آسان برای عضلات و یک تمرین عالی کاردیو است، اما به طور مشخص کالری کمتری نسبت به دویدن یا شنا کردن می‌‌‌سوزاند. بسیاری از مردم از پیاده‌‌‌روی به عنوان تفریحی در دنیای مدرن عمدتا شهری لذت می‌‌‌برند و این یکی از بهترین شکل‌‌‌های ورزش است. برای برخی، پیاده‌‌‌روی راهی برای لذت بردن از طبیعت و فضای بیرون است؛ و برای دیگران جنبه جسمی، ورزشی و استقامت از اهمیت بیشتری برخوردار است.