گام بلند شرکت توزیع داروپخش برای چابک‌سازی توزیع

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان لجستیکی حوزه دارویی کشور اظهار کرد: سلامت مردم و بیماران، وابسته به ارائه خدمات دارویی است و موفقیت در این موضوع، نیاز به بهینه‌سازی و هوشمندسازی نظام توزیع و لجستیک دارو دارد. منصور نکویی‌نیا تصریح کرد: زنجیره تامین دارویی تا آن نقطه‌ای که دارو در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، شامل حلقه‌های متعددی می‌شود که هریک از آنها  از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و در جهان امروز سعی می‌شود مبتنی بر تکنولوژی و فناوری‌های جدید، هریک از این حلقه‌ها توسعه پیدا کنند تا کارآمدی کل نظام دارویی ارتقا پیدا کند و از اینکه در مجموعه تیپیکو شاهد هستیم که هرکدام از این حلقه‌ها در حال رشد و توسعه هستند، خداوند را شاکر هستیم و امیدواریم این روند رو به توسعه، تقویت شود. مدیرعامل شرکت توزیع داروپخش نیز در این نشست اظهار کرد: شرکت توزیع داروپخش با فاصله بسیار زیادی از رقبا، رتبه اول را در صنعت پخش کشور در اختیار دارد و این موضوع وام‌دار همت، تلاش و هوشمندی کلیه همکاران داخل شرکت و سیاستگذاری‌های هلدینگ است.

محمد‌رضا مرادی با اشاره به تحولات صنعت دارویی کشور ادامه داد: البته در طول این سال‌ها سهم بازار شرکت توزیع داروپخش تا سال ۹۷ یک روند نزولی را طی می‌کرد که با سیاست‌های جدید توانستیم این روند را صعودی کنیم تا جایی که سهم بازار ما در سال‌جاری از ۱۴درصد نیز افزون شده است و با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور و تنوع سبد کالایی شرکت، همه فعالان صنعت استحضار دارند که این افزایش سهم، خود به خود رخ نداده و برآیند مجموعه‌ای از دورخیزها و تلاش‌ها در عرصه‌های مختلف است. وی در مورد عملیات مالی و فروش شرکت تصریح کرد: رشد فروش، سود عملیاتی، سود خالص و سود ناخالص شرکت در این چهار سال به صورت مرتب جهش‌های چشمگیری داشته است. به طوری که روند سود عملیاتی نشان می‌دهد که در سال‌های ۹۸ تاکنون، به ترتیب شاهد رشد ۶۰، ۱۲۲ و ۷۳ درصدی بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع داروپخش ادامه داد: در بحث اشتغال‌زایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از سال ۹۷ به موازات افزایش فعالیت‌ها و توسعه امور، به موضوع ایجاد اشتغال در سراسر کشور توجه ویژه داشته‌ایم تا جایی که تعداد پرسنل شرکت در سال‌جاری به ۱۴۲۷ نفر رسیده است. مرادی با اشاره به اینکه شرکت توزیع داروپخش دارای کامل‌ترین سبد محصولات سلامت‌محور است افزود: در ۹ماهه سال‌جاری، ۴۵۸۶ قلم کالا از ۲۴۰ تامین‌کننده تامین شده که نسبت به آمار سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار است و اگر بخواهیم مبتنی بر آمار صحبت کنیم باید بگوییم که ۲۳درصد رشد تعدادی تامین‌کنندگان، ۹درصد رشد تعدادی کالا، ۳۸درصد رشد ریالی خرید و ۶درصد رشد تعدادی خرید در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به سال قبل شاهد هستیم.

به گفته مرادی، توزیع چابک، نیازمند دیتای چابک و انبارداری چابک است و خوشبختانه در این مسیر، توجه ویژه صورت گرفته است. وی با اشاره به دستاوردهای شرکت در حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات تصریح کرد: راه‌اندازی داشبورد لحظه‌ای بررسی عملکرد و همچنین سامانه هوش تجاری از جمله تلاش‌هایی بود که در این حوزه انجام شد و توانست اثرگذاری فوق‌العاده‌ای بر عملکرد سیستمی شرکت به دنبال داشته باشد. مرادی با اشاره به بهینه‌یابی و هوشمندسازی مسیرهای توزیع گفت: پیاده‌سازی تورها و مسیرهای سه روز یک بار برای اولین بار در صنعت، اتفاق بزرگی بود که به پشتیبانی حوزه فناوری اطلاعات رخ داده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی فروشگاه آنلاین تصریح کرد: تعداد مشتریان ما ۱۵۷۶۲ است که علاوه‌‌‌بر این، بیش از ۷هزار دندان‌پزشکی را هم تحت پوشش داریم که در نوع خود بی‌نظیر است. ضمن اینکه با ایجاد اولین فروشگاه آنلاین برای دندان‌پزشکان سراسر کشور توانستیم از فضای آنلاین بیش از پیش بهره‌برداری کنیم و خوشبختانه این مسیر در حال توسعه و ارتقاست. دانش مدیریت و تجربه جهانی نشان از آن دارد که دستاوردهای همه‌جانبه، ارزش‌آفرینی در صنعت و حفظ روند رو به رشد یک مجموعه در ابعاد مختلف، در سایه تصمیمات شتابزده، هیجانی و مبتنی بر نظام آزمون و خطا محقق نمی‌شود، بلکه حاصل ثبات مدیریتی، تصمیمات هوشمندانه مدیریتی و توانایی مدیران برای برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های استراتژیک و تعهد به اجرای آن است. تردیدی نیست که مدیران موفق و با انگیزه، می‌توانند با ایجاد فضای همدلی و هم‌افزایی میان ذی‌نفعان مختلف، در یک اکوسیستم مبتنی بر شایسته‌سالاری و ثبات مدیریتی، دستاوردهای بزرگ‌تری را رقم بزنند که اسباب غرور ملی شود.