به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده وضعیت تولیدکنندگان صنف خود را در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در دو سه ماه گذشته صنعت شوینده دچار مشکلات بسیاری شده است و بعضی از مواد اولیه اصلی که از آسیای جنوب شرقی تامین می‌شد با این موضوع مواجه شدند که یا کانتینر نیست یا اگر هست مناسب مواد اولیه شوینده نیست که بتواند کارهای انتقال مواد اولیه را انجام دهد و کالاها را به کشتی برساند. بر اساس گفته کارشناسان کشتیرانی الان کشتی‌ها و کانتینر‌های موجود مشکل دارند و می‌گویند کانتینرها‌یمان آنقدر فرسوده هستند که نمی‌توانیم مواد اولیه شوینده را که حالت روغنی دارد حمل کنیم.

علاوه بر معضل فرسودگی و ناتوانی کشتیرانی برای حمل مواد روغنی شوینده، هزینه‌های تولید چقدر تغییر یافته است؟

علاوه بر مشکلاتی که به آنها اشاره شد، از یک طرف مشکل اساسی این است که قیمت‌ها آنقدر بالا رفته است که رفته‌رفته دوباره برای تامین نقدینگی دچار مشکل می‌شویم. همچنین با توجه به این افزایش قیمت، تولید را هم از توجیه اقتصادی خارج می‌کند این امکان وجود دارد که تا چند ماه دیگر به سمت زیان‌دهی در تولید برسیم.

 برخی از کارشناسان از افزایش‌های عجیب و غریب هزینه‌های بین‌المللی لجستیک تا ۷۰۰‌درصد صحبت می‌کنند، این موضوع در کنار نوسانات ارزی چه مشکلاتی برای تولیدکنندگان شوینده ایجاد کرده است؟ به نظرتان احتمال افزایش قیمت تولیدات شوینده وجود دارد؟

با ادامه روند موجود احتمال افزایش قیمت ۴۰ تا ۴۵‌درصد محصولات شوینده وجود دارد؛ متاسفانه وقتی مسوولان قیمت تمام نهاده‌های تولید از جمله برق، گاز و آب را به راحتی افزایش داده‌اند و قیمت گاز بیش از ۱۰ برابر شده است، گرانی سایر تولیدات هم دور از انتظار نیست.

 متولیان با چه سیاستی می‌توانند بدون اینکه تولیدکنندگان هم دچار چالش شوند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند؟

اگر موافقت کنند و قیمت مواد اولیه داخلی را کاهش دهند این گرانی رخ نمی‌دهد. همچنین نیاز است که وزارت نفت به بعضی نفت ارزان بدهد تا واحد‌هایی که نیاز به مواد نفتی دارند تولید را ادامه دهند و با معضل جدیدی مواجه نشوند. اما چنین کاری انجام نمی‌شود.

تولیدکنندگان صنف مواد شوینده با چالش تامین ارز مواجه هستند؟

در مورد تامین ارز کمی شرایط بهتر شده اما اثر آن در نبود کشتی و نداشتن کانتینر مناسب و... خنثی شده است.

 با این تفاسیر تولیدکنندگان هنوز در مسیر تولید به زیان نرسیده‌اند؟

خیر، اما دور از انتظار نیست. البته این موضوع به منزله خالی شدن بازار شوینده نیست. با توجه به اینکه تولیدکنندگان همواره سعی دارند بازار خالی نماند حتی بدون سود هم تلاش می‌کنند که تولید را ادامه دهند تا جامعه با چالش کمبود کالا مواجه نشود. از یک طرف اگر کالا نباشد این نگرانی برای آنها وجود دارد که برخی از شرایط سوءاستفاده کنند و مسیر واردات را باز کنند. بنابراین به این دلایل حتی گاهی این اتفاق افتاده که تولیدکنندگان با ضرر تولید کنند. حتی چند سال تولیدکنندگان بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد تولید همراه با زیان انجام داده‌اند اما نگذاشته‌اند بازار با کمبود مواجه شود.

در مورد بحث تامین لوازم بسته‌بندی محصولات بهداشتی به‌خصوص پلیمری‌ها چه چالشی وجود دارد؟

اگر تولیدکنندگان محصولات پلیمری کمی با سایر تولیدکنندگان همکاری داشته باشند چالش‌ها نیز کمتر می‌شود. البته سود پتروشیمی‌ها بسیار بالاست و هیچ‌گونه همکاری‌ای از سوی آنها وجود ندارد. کالایی که امروز خریداری می‌شود دفعه بعد به همین قیمت نیست و روزانه قیمت‌ها در محصولات پتروشیمی‌ها افزایش می‌یابد. از این رو هم صنف تولیدکنندگان مواد شوینده و هم تولیدکنندگان لبنی دچار مشکل شده‌اند. بنابراین اگر کمی از حاشیه سود محصولات پلیمری کاسته شود صنایع دیگر هم می‌توانند کمی نفس بکشند و تولید را بهتر ادامه دهند.