فروشگاه‌های مستقیم و بزرگ را محدود کنید!

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در موضع‌گیری انتقادی در مورد عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: آنچه امروز در این فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، فروش تمامی اقلام در کنار یکدیگر بدون توجه به آماده بودن بسترهای لازم است. به صرف تاسیس این فروشگاه‌ها، نه به هدف رسیده‌ایم و نه اینکه رسالت تاسیس آن به‌خوبی انجام شده است. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران با تاکید بر لزوم ارتقای تکنولوژی در تمامی عرصه‌های اقتصادی اظهار کرد: ضرورت ارتقای تکنولوژی در همه جای دنیا و با هر فرهنگ و امکاناتی، وجود دارد؛ اما اینکه برای اجرای هر تکنولوژی چه بستر‌هایی را باید فراهم آورد نیز جزو الزامات است. به‌طور مثال، لوازم‌خانگی از جمله صنوف کاملا تخصصی است که نمی‌توانیم در کنار سایر کالاها و لوازم به مشتریان عرضه کنیم. وی بیان کرد: افراد عرضه‌کننده کوچک‌ترین تخصصی در این امر ندارند، بسترهای لازم و آموزش‌های ضروری برای عرضه‌کنندگان و موسسان این فروشگاه‌ها فراهم نشده، همچنین مصرف‌کنندگان نمی‌دانند هدف از تاسیس فروشگاه چیست. به محض عرضه کالایی، بدون تحقیق و تفحص و بدون دقت به چرایی تخفیفات اقدام به خرید می‌کنند؛ بنابراین به صرف تاسیس این فروشگاه‌ها، نه به هدف رسیده‌ایم و نه اینکه رسالت تاسیس آن به خوبی انجام شده است.

 پازوکی اضافه کرد: سال ۹۹ برای کلیه خرده‌فروشان، سالی پر از تعطیلی و رکود بود، اما در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خوبی کسب‌وکار کردند درحالی‌که قرار بود تنها کالاهای مورد نیاز را عرضه و توزیع کنند؛ ضمن اینکه به فروش کیف و کفش، لباس و پوشاک، لوازم‌خانگی ریز و درشت و برقی و گازی، لوازم‌التحریر و... نیز مبادرت داشتند. غیر از این است که یکه‌تاز میدان کسب‌وکار شدند؟ تمامی خرده‌فروشان تعطیل و ورشکست، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مملو از متقاضی. آیا این تعداد انباشتگی و متقاضی، خود عامل انتشار کرونا نبود؟ درحالی‌که خرده‌فروشان نهایتا بین یک تا دو مشتری را می‌توانستند در مغازه‌های خود جای دهند، پس هدفشان تنها سودجویی بود. خرده‌فروشان سالانه به تعهدات مالیاتی خود کاملا عمل می‌کنند و سهم زیادی از اشتغال‌زایی را بدون توقع برعهده گرفته‌اند؛ اما در شرایط سخت هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت نمی‌شوند، دولت به اصناف توجه کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با اشاره به الزام بر تفهیم مسوولیت به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در کشور اضافه کرد: تفاوت بسیاری میان تولیدکننده و توزیع‌کننده وجود دارد. هر یک مسوولیتی جداگانه دارند. نباید در حیطه یکدیگر ورود کنند. تولیدکننده تنها باید به تولید و در صورت فراهم بودن بسترهای لازم به صادرات بیندیشد و لاغیر، تولید‌کننده با ایجاد برند شاپ در هر شهری می‌تواند منجر به شناساندن کالای خود به مردم شود. برپایی انواع نمایشگاه‌های مختلف نیز می‌تواند برای جلب توجه متقاضیان آن کالاها در آن حیطه موثر و مفید باشد، اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان نمایشگاه را نیز با فروشگاه اشتباه می‌گیرند. به‌عنوان رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی تهران، تقاضامندم هر یک از فعالان صنفی در حیطه کاری خود فعالیت کنند تا جایگاه‌ها مشخص شود و به حقوق دیگر فعالان تعرض نشود.