مردان و زنان بیشترین وقت خود را صرف چه کاری می کنند؟

مطابق با نتایج طرح آمارگیری گذران وقت پاییز و زمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹ مرکز آمار ایران، مردان ۱۵ ساله به بالا پس از فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی، بیشترین وقت خود را با متوسط زمان چهار ساعت و ۵۹ دقیقه صرف اشتغال و فعالیت‌های مربوط به دستمزد می‌کنند. 

سهم مردان از دقایقی که صرف اعضای خانواده می کنند

از سوی دیگر این مردان به طور متوسط تنها یک ساعت و ۲۷ دقیقه از شبانه روز را صرف آداب و رسوم دینی، معاشرت و ارتباط، تنها ۵۳ دقیقه صرف خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانواده نظیر تهیه غذا و نگهداری از حیوان خانگی، نگهداری از منزل، ۲۲ دقیقه صرف یادگیری، ۱۲ دقیقه صرف خدمات مراقبتی بدون مزد برای اعضای خانواده نظیر مراقبت از کودکان و اعضای خانواده، ۳ دقیقه صرف تولید کالا برای استفاده خود مانند ماهیگیری و کشاورزی و تنها ۲ دقیقه را صرف کار داوطلبانه بدون مزد می‌کنند.

و اما زنان در طول شبانه روز چه می کنند؟

 زنان ۱۵ ساله به بالا نیز بیشترین وقت خود در یک شبانه روز را صرف رسیدگی و خودمراقبتی نظیر خواب، خوردن و آشامیدن با متوسط زمان ۱۱ ساعت و ۴۱ دقیقه می‌کنند. پس از رسیدگی و خودمراقبتی بیشترین فعالیتی که زنان در یک شبانه روز مشغول آن هستند معطوف به خدمات خانگی بدون مزد برای اعضا خانواده نظیر تهیه غذا و نگهداری از منزل با چهار ساعت و ۴۶ دقیقه می‌شود.

همچنین فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی نیز سومین فعالیتی است که زنان به طور متوسط چهار ساعت و سه دقیقه زمان در طول شبانه روز صرف آن می‌کنند.

از سوی دیگر این زنان به طور متوسط یک ساعت و ۴۴ دقیقه از شبانه روز را صرف معاشرت و ارتباط و آداب و رسوم دینی، ۳۸ دقیقه دقیقه صرف اشتغال و خدمات مراقبتی بدون مزد برای اعضا خانواده، ۲۳ دقیقه صرف یادگیری، ۵ دقیقه صرف تولید کالا برای استفاده خود نظیر کشاورزی و ۲ دقیقه صرف کار داوطلبانه بدون مزد می‌کنند.

سومین دوره آماری طرح آمارگیری گذران وقت در پاییز و زمستان ۹۸ و بهار و تابستان ۹۹ در نقاط شهری کشوری اجرا و نتایج فوق معطوف به دوره یک ساله ۹۹ـ ۹۸ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.