لزوم متعادل کردن مالیات کسبه

مشکلات اقتصادی به اندازه کافی طی سال‌های اخیر مردم را تهدید می‌کرد، اما اکنون کرونا نیز بر این درد افزوده است و شرایط بسیار سخت شده است. از یکسو گرانی‌ها تاب مقاومت مردم را کاهش داده است و از سوی دیگر اقدامات نسنجیده مسوولان موجب شده تا وضعیت اقتصادی کشور واقعا بحرانی شود. اینکه تحت عنوان بحران اقتصادی از آن یاد می‌کنیم اغراق نیست و با نگاهی ساده به وضعیت موجود به خوبی به این موضوع پی می‌بریم که نبود مدیریت صحیح چنین وضعیتی را رقم زده است.

اقتصاد کشور نیاز به رسیدگی و مدیریت صحیح دارد. در زمینه قانونی ما با خلأ مواجه نیستیم، اما در زمینه اجرا شاهد کاستی‌ها و نواقصی هستیم که کشور اکنون گرفتارش است. در بسیاری از بخش‌ها اقدامات به‌گونه‌ای ناصحیح اجرا شده‌اند و همین امر موجب شد تا اتفاقات ناگواری در زمینه اقتصاد داخلی رخ دهد. به اعتقاد من باید در وضعیت کنونی که کشور شرایط نابسامانی را تجربه می‌کند تمام تلاش‌ها به کار گرفته شود تا معیشت مردم آسیب نبیند.

معیشت خانوارهایی که سرپرستان‌شان در بخش‌های اقتصادی خصوصی شاغل بودند و همچنین کسبه زحمتکشی که تلاش زیادی برای تامین رفاه خانواده‌شان می‌کنند اکنون واقعا اسفبار است و چراغ کسب‌وکارها به معنای واقعی کلمه خاموش شده است. کشور از نظر اقتصادی دوران نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند و تورم بالا و گرانی‌های افسارگسیخته نیز بر شدت بحران می‌افزایند.

باید اصلاحاتی در لایحه بودجه سال آینده صورت گیرد،  به‌ویژه درحال‌حاضر که در داخل مشکلات بسیاری حوزه اقتصادی را تهدید می‌کند، باید از هر گونه اقدام کارشناسی‌نشده و نسنجیده دوری کرد. باید درآمدهای مالیاتی متناسب با شرایط کنونی مشاغل باشد. طی ماه‌های اخیر که کرونا در کشور ما جولان داده است حوزه اقتصادی بسیار آسیب دیده است و کسبه دیگر توان مالی قبل را ندارند. به این ترتیب باید چاره‌ای برای کمک به آنها اندیشیده شود که به‌نظر من درحال‌حاضر یکی از این حمایت‌ها می‌تواند متعادل ساختن مالیات‌ها با میزان درآمدشان باشد. دولت باید مجدانه اقداماتی در زمینه احیای کسب‌وکارهای تعطیل شده و از بین رفته صورت دهد، اما گویا این مهم به فراموشی سپرده شده است.

در این خصوص باید تاکید کرد که بقای اقتصاد منوط به سرپا ماندن مشاغل مختلف است و اگر شرایط برای فعالیت آنها سخت شود قطعا وضعیت اقتصاد آشفته‌تر می‌شود و مردم گرفتارتر از قبل. از این‌رو ضروری است دولت نسبت به موضوع مالیات‌ها بی‌تفاوت نباشد و به‌گونه‌ای آن را ساماندهی کند که اقتصاد سرپا بماند.