کاهش سرانه مصرف مواد لبنی

براین اساس، درحالی‌که همه منتظر اعلام این نرخ‌ها در قالب مصوبه ستاد تنظیم بازار بودند، این ستاد روز شنبه مصوبه مذکور را منتشر کرد که در این مصوبه، نرخ شیرخام به‌جای ۴۱۵۰ تومان، ۴۵۰۰ تومان اعلام شده است. حال کارخانه‌های لبنی می‌گویند چون نرخ شیرخام مصوب شده، نرخ محصولات لبنی هم باید متناسب با نرخ جدید تغییر کند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اما در واکنش به صحبت‌های اخیر معاون امور دامی وزیر جهادکشاورزی درخصوص اعلام زودهنگام قیمت مصوب شیرخام توضیحاتی ارائه کرد. سیدمحمدرضا بنی‌طبا گفت: «ادعا می‌شود خبر قیمت شیرخام توسط انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی زودهنگام منتشر شده و این قیمت هنوز قطعی نبوده است. باید پرسید چطور تمام اعداد و ارقام اعلام‌شده در مصوبه مانند قیمت چربی، نحوه محاسبه آن و قیمت لبنیات دقیق و قطعی بوده ولی قیمت شیر خام قطعی نبوده است؟ چطور امکان دارد قیمت مصوب لبنیات بر پایه ۴۱۵۰ تومان قیمت مصوب شیرخام تعیین شود ولی بعد از آن قیمت مصوب شیر تغییر کند؟ به عبارت دیگر این امکان وجود ندارد که قیمت محصولات لبنی قبل از قیمت مصوب شیرخام محاسبه شود.»

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ادامه داد: «متاسفانه در این میان بخشی از واقعیت‌ها گفته نمی‌شود، ولی در جلسه هفته گذشته سازمان حمایت با قیمت ۴۱۵۰ تومان برای شیرخام توافق شد؛ مشروط براینکه ۱۰۰درصد نهاده‌ها تامین شود و قیمت محصولات لبنی نیز براساس قیمت ۴۱۵۰ تومان محاسبه شد.» وی با حمایت از صنایع تولید و عرضه شیر در کشور گفت: «نمی‌شود وزارت جهادکشاورزی ضعف خود را در تامین و توزیع نهاده‌های دامی نپذیرد و برای جبران این ضعف به کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان فشار بیاورد و هزینه ناکارآمدی خود را از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده پرداخت کند. اگر وزارت کشاورزی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد نهاده‌های موردنیاز دامداری‌ها را تامین کند و قیمت شیرخام را به ۴۵۰۰تومان تغییر داده است این تفاوت قیمت باید در محصولات لبنی هم لحاظ شود.

هم‌اکنون در بازار صنعت لبنیات کشور ۴۰۰ برند درحال رقابت با هم هستند. وقتی هزینه‌های تولید مثل شیرخام، مواد بسته‌بندی، حمل‌ونقل، مالیات ارزش افزوده و دستمزد کارگر بر مدار افزایشی قرار می‌گیرد بالطبع محصولات لبنی هم باید افزایش قیمت پیدا کند. در همه دنیا دولت‌ها از دامداران حمایت می‌کنند اما این حمایت منجر به دخالت در قیمت‌گذاری و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا و عدم شفافیت نمی‌شود.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزاد شدن قیمت کره به خبرگزاری مهر گفت: «انتقال کره از گروه یک تخصیص ارز (ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی) به گروه دو تخصیص ارز (ارز نیمایی) تصمیم خوبی است و با توجه به رقابتی که در بازار میان تولیدکنندگان وجود دارد حتما از جهت قیمت به تعادل خواهد رسید اما لازم است کل زنجیره صنعت لبنیات از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود تا این تصمیم درست ابتر نماند.»

  کاهش سرانه مصرف

اما با افزایش قیمت محصولات لبنی طی مدت اخیر در بازار مصرف‌کننده هم که توان خرید این محصولات را نداشته به ناچار تصمیم به محدود کردن خرید و مصرف این مواد گرفته است. موضوعی که رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی کشور نیز آن را تایید کرده و در مورد عواقب آن هشدار داده است. علی‌احسان ظفری گفت: «ستاد تنظیم بازار به تازگی قیمت جدید ۱۵ قلم محصول لبنی را تعیین و اعلام کرده است. متاسفانه افزایش قیمت‌ها بخشی از مردم و دهک‌های مختلف جامعه را از مصرف لبنیات دور می‌کند که این اتفاق به هیچ‌وجه خواست صنعت لبنیات مملکت نیست. وقتی قیمت مواد اولیه از جمله شیرخام، مواد بسته‌بندی، هزینه‌های حمل‌ونقل و بسیاری موارد دیگر تغییر پیدا می‌کند متعاقب آن باید محصولات لبنی نیز تغییر قیمت پیدا کند.» رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی کشور در ادامه خواستار ورود دولت به این بخش شد و گفت: «متاسفانه افزایش قیمت محصولات لبنی سفره تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی را خالی از لبنیات کرده است. دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا تمامی آحاد مردم بتوانند از لبنیات به میزان کافی استفاده کنند. افزایش سرانه مصرف لبنیات سلامت جامعه را تضمین و بخش زیادی از هزینه‌‌های درمان را کاهش می‌‌دهد. افزایش قیمت‌ها جدا از کاهش سرانه مصرف، بزرگ‌ترین ضربه را به تولید می‌زند و باعث می‌شود به تدریج برخی از واحدها تعطیل و از چرخه تولید خارج شوند.»