مهران حیدری در گفت‌وگو با بازار افزود: با وجودی که افزایش قیمت روغن موتور از سوی سازمان حمایت ابلاغ نشده است، اما با توجه به محاسبات کارشناسی و بهای تمام شده تولید روغن موتور در چهار کارخانه (سپاهان، ایرانول، پارس و بهران) در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مورد موافقت ضمنی سازمان حمایت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: هم اکنون فروش هرگونه روغن در بازار با قیمت گذشته قانونی است و عرضه آن با قیمت بیشتراز مصوب تخلف محسوب شده و سازمان تعزیرات باید مورد رسیدگی قرار دهد.

حیدری با بیان اینکه هم اکنون خط تولید کارخانه‌های تولید روغن موتور بدون وقفه ادامه دارد، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در بازار برای عرضه روغن موتور وجود ندارد و محصولات موجود در بازار باید با قیمت گذشته به مشتریان عرضه شود.

بازرس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای سودجو قیمت روغن موتور را در بازار افزایش داده‌اند یا با خرید روغن موتور با حجم زیاد در نظر دارند پس از افزایش قیمت آن را در بازار به فروش برسانند.

این مقام مسوول در انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران اظهارکرد: آمارها نشان می‌دهد که عرضه روغن موتور در بازار در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته اما سودجویان برای کسب سود بیشتر بخشی از این تولید را در انبارهای خود به‌صورت غیر قانونی دپو کرده‌اند تا به موقع سود زیادی را کسب کنند.

بازرس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران بر فروش روغن موتور با قیمت واقعی تاکید کرد و گفت: تا زمانی که قیمت روغن موتور در بازار واقعی نشود همچنان شاهد التهاب در بازار خواهیم بود.

از سوی دیگر احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به مهم‌ترین چالشی که کامیون‌داران با آن مواجه هستند، گفت: حدود یک ماه با معضل کمبود و افزایش قیمت روغن موتور مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مواجه بودیم و حالا هم حدود ۱۰ روز است که این فرآورده به‌طور کامل نایاب شده است.

این کارشناس اضافه کرد: متاسفانه افزایش قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن مصالح کلی کشور انجام می‌شود که نتیجه آن چیزی جز افزایش چند باره قیمت محصولات مصرفی دیگر نیست.

کریمی با تایید این موضوع که با یک افزایش قیمت دیگر در حوزه روغن موتور مواجه خواهیم شد، ادامه داد: مدتی این محصول به بازار عرضه نمی‌شد و با کمبود آن مواجه شدیم، حالا هم گفته می‌شود که با این قیمت‌ها ادامه تولید صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین افزایش قیمت این محصول دور از انتظار نیست و درصدهایی را هم تاکنون برای آن در نظر گرفته‌اند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به اینکه پیش از بیان رسمی افزایش قیمت روغن موتور، گرانی این محصول را شاهد بودیم بیان کرد: وقتی یک محصول به میزان مورد نیاز عرضه نمی‌شود، بحث نبودن و گران شدن آن به‌عنوان نگرانی مطرح می‌شود. از همین رو صاحب خودرو ناگزیر باید آن را به هر قیمتی که در بازار عرضه می‌شود خریداری کند.