دنیای اقتصاد - شرق تهران - صادق شاهیان نطنزی: معاون اداری، مالی و برنامه‌ریزی فرماندار فیروزکوه از اختصاص 80 میلیارد و 425 میلیون ریال اعتبار به این شهرستان در سال جاری خبر داد.
اسماعیل اسفندیار در اولین جلسه کمیته برنامه‌ریزی فیروزکوه به ارائه گزارشی از عملکرد کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پرداخت و اظهار کرد: از این اعتبار، مبلغ ۴۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون ریال را می‌توان بر اساس نیازها و معیارهای موجود، بین دستگاه‌های شهرستان توزیع کرد و مابقی نیز به میزان ۳۸ درصد از کل بودجه، الزامات قانونی است که از سوی شورای برنامه‌ریزی استان در متن بودجه تخصیصی تعریف شده و باید در زمینه‌های مشخص هزینه شود.
وی در ادامه افزود: در زمینه بهسازی و ترمیم معابر روستایی در نیمه دوم سال گذشته ۱۲۸ میلیون ریال و در سال جاری نیز چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال اعتبار جذب و تخصیص داده شد. معاون اداری، مالی و برنامه‌ریزی فرماندار فیروزکوه ایجاد تاسیسات و شبکه آبرسانی روستای مهاباد، برگزاری سفرهای روستایی با مردم روستاهای مهاباد، جلیل‌آباد و مهن، تهیه و تدوین اهداف استراتژی و برنامه‌های کارگروه‌های حوزه برنامه‌ریزی، پیگیری، تهیه و تدوین برنامه یک‌ساله دستگاه‌های شهرستانی، تهیه نمودار ارزیابی عملکرد سه ماهه دستگاه‌های اجرایی شهرستان مطابق با برنامه‌های یک‌ساله تنظیم شده پیشین، ارزیابی عملکرد سه ماهه دستگاه‌های اجرایی مطابق پارامترهای تعیین‌شده را از جمله اقدامات صورت گرفته طی سال گذشته برشمرد. وی ادامه داد: پیگیری و برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب و کشاورزی روستایی جلیل‌آباد، بازدید دوره‌ای از دستگاه‌های اداری و خدماتی، پیگیری برای استقرار اداره امور آب منطقه‌ای شهرستان، جانمایی زمین برای کانون ناشنوایان، اداره امور آب منطقه‌ای و دفتر خبرنگاری صدا و سیما، نشست دوره‌ای با تعاونی‌های مسکن مهر، بررسی و ارزیابی عملکرد مالی و اجرایی تعاونی‌ها، برگزاری ۱۱۲ ساعت دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی از دیگر طرح‌هایی است که در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه شهرستان اجرایی شده است.
اسفندیار گفت: طی سال گذشته ۲/۲۶ درصد از کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای فیروزکوه به این شهرستان تخصیص پیدا کرد و جذب کل اعتبارات شهرستان نیز با احتساب اعتبارات ملی و... در حدود ۷۲۰ میلیارد ریال بود که از این مبلغ، ۱۹۰ میلیارد ریال تا پایان تیرماه سال جاری تخصیص داده و محقق شد. وی رعایت الزامات قانونی بودجه، بلامانع بودن افزایش اعتبار الزامات اشاره شده در بودجه، اولویت‌دهی به پروژه‌های مصوب جلسات مشترک شورای برنامه‌ریزی استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها، اولویت‌دهی به اجرای مصوبات سفرهای استانی رییس‌جمهور و پروژه‌های نیمه تمام استانی دارای بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، خودداری از تعریف پروژه‌های جدید با توجه به حجم بالای پروژه‌های نیمه‌تمام و عدم تخصیص تعدادی از پروژه‌های سال ۹۱، خودداری از تعریف پروژه‌هایی با اعتبار کمتر از ۳۰ درصد، توجه به وظایف استانی و اجتناب از احتساب اعتبار برای پروژه‌های ملی، اولویت‌دهی به پروژه‌های توسعه بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار، استفاده بیشتر از بخش غیردولتی در توسعه ظرفیت‌ها و تقویت نقش مشارکتی آنها، در نظر گرفتن سایر پتانسیل‌ها و منابع اعتباری استان که طی سال جاری اضافه خواهد شد، اجتناب از تامین اعتبار برای پروژه‌های جدید و نیمه تمام که امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود دارد، اجتناب از تامین اعتبار پروژه‌های جدید که در سال ۹۱ تعریف شده‌اند؛ اما با عدم تخصیص مواجه شدند و اجتناب از تامین اعتبار پروژه‌های تعمیر و تجهیز را از جمله شاخص‌های ارائه‌شده از سوی شورای برنامه‌ریزی استان برای تنظیم بودجه شهرستان‌ها برشمرد.

اولویت‌دهی به توسعه بخش کشاورزی و آبیاری نوین
در این جلسه همچنین دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: امسال با کمبود اعتبار مصوب مواجه هستیم و بر اساس سیاست‌های کلانی که در شورا تصویب شد انتظار می‌رود پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا، مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم و پروژه‌های تصویب شده در جلسه مشترک شورا و کمیته برنامه‌ریزی در اولویت اقدامات مسوولان‌ در شهرستان‌ها قرار گیرد. وحید خاکساری خطاب به مدیران افزود: طرح‌ها و اعتبارات باید طوری مدیریت شوند که نقدینگی بیشتری برای شهرستان به دنبال داشته باشد و موارد مطروحه در متن بودجه از جمله اولویت‌دهی به پروژه‌های توسعه بخش کشاورزی و آبیاری، ایجاد توازن میان سرمایه‌های بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های آن در شهرستان، واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی، ممنوعیت تامین اعتبار برای پروژه‌های نیمه‌تمام که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند و... به دقت رعایت شود.

تلاش برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی
وی تاکید کرد: موارد مطرح شده در بودجه، لازم‌الاجرا است و در صورتی که اعتبارات کمتری نسبت به آنچه به‌عنوان الزام در جلسه شورا تصویب شده در نظر گرفته شود، به طور قطع خلاف قانون است. این مسوول‌ متذکر شد: جذب اعتبار از محل اعتبارات ملی، تلاش برای دریافت بیشترین تخصیص، جذب و اجرای عملیات متناسب با تصویب و برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، سه پارامتر مهم و کاربردی است که مدیران باید در جذب اعتبارات مدنظر قرار دهند.

رشد ۵۵ درصدی اعتبارت عمرانی استان تهران
خاکساری از رشد 45 درصدی اعتبارات عمرانی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: طی سال گذشته قریب به 144 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی داشتیم که این میزان در سال جاری با رشدی 45 درصدی به 210 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد، همچنین اعتبار استان‌ها از 29 هزار میلیارد تومان به 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. دبیر کمیته برنامه‌ریزی شهرستان فیروزکوه بیان کرد: اعتبار عمرانی استان تهران در سال گذشته دو هزار و 825 میلیارد ریال بود که در سال جاری با رشدی 55 درصدی به بیش از سه هزار میلیارد ریال رسیده است.