دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: در آخرین سال فعالیت دولت دهم به مناسبت هفته دولت بیش از ۳۵ طرح برق‌رسانی در استان خوزستان به بهره‌برداری رسید. مسعود معین‌پور افزود: این طرح‌ها شامل ۲۱ طرح ساخت و توسعه پست برق انتقال و فوق توزیع به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات با اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومان و ۱۴ طرح ساخت خط انتقال و فوق توزیع به طول ۲۱۸ کیلومتر مدار با اعتبار ۴۲ میلیارد تومان بود که به بهره‌برداری رسیدند. وی ادامه داد: این پروژه‌ها در شهرهای اهواز، بهبهان، سربندر، باغلمک، خرمشهر، باشت، شوشتر، اروندکنار، بندرامام، آبادان، دزفول، مسجد سلیمان، ماهشهر، ایذه، شوشتر، دهدشت، گتوند، اندیمشک و شوش افتتاح شدند. معین‌پور اظهار کرد: اعتبارات مورد نیاز این پروژه‌ها از منابع ملی و سایر منابع تامین شده است.

وی در ادامه گفت: قدرت نصب شده نیروگاهی درخوزستان ۱۱ هزار و ۷۸۴ مگاوات است که ۶۹ درصد آن مربوط به نیروگاه‌های برق آبی و ۳۱ درصد نیز مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است. وی با بیان اینکه استان خوزستان اولین تولید‌کننده و دومین مصرف‌کننده برق در کشور است، اظهار کرد: کل انرژی مصرفی شبکه خوزستان در پنج ماه امسال برابر با ۱۶ میلیون مگاوات ساعت بوده که در مقایسه با پنج ماه اول سال گذشته ۵/۴ درصد رشد داشته است. معین پور در ادامه به مقایسه عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه صنعت برق خوزستان پرداخت و گفت: توان نصب شده نیروگاهی در سال ۸۴ در خوزستان برابر با ۷۶۴۵ مگاوات بود که تا پایان سال ۹۰ به ۱۱۷۸۴ مگاوات رسیده که نشان از رشد ۵۴ درصدی در این بخش دارد. همچنین ظرفیت منصوبه پست‌های برق در سال ۸۴ به مقدار۶۴۳۹ مگاوات بوده، در حالی که در پایان سال ۹۰ به ۲۴۳۰۰ مگاوات رسیده است.

وی افزود: طول خطوط نیز از ۶۴۶۷ کیلومتر مدار در سال ۸۴ به ۸۳۰۰ کیلومتر مدار در سال ۹۰ رسیده که در این بخش نیز شاهد رشد۳/۲۸ درصدی هستیم. وی با اشاره به برنامه‌های این شرکت تا پایان سال ۹۱ و آماده‌سازی شبکه برای تابستان ۹۲ با بیان اینکه تا پایان امسال تعداد ۲۲ طرح پست و خط با اعتبار ۹۴میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند، افزود: این طرح‌ها شامل ۱۵ طرح پست برق با اعتبار ۵/۷۳ میلیارد تومان و هفت طرح خط با اعتبار ۵/۲۰ میلیارد تومان هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان درباره برنامه‌های آینده ساخت نیروگاه در شبکه خوزستان نیز گفت: در آینده ۱۵۰۸۲ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های استان افزوده می‌شود که ۱۵۹۸ مگاوات در بخش نیروگاه‌های حرارتی دولتی، ۱۲،۹۸۴ مگاوات توسط بخش خصوصی و ۵۰۰ مگاوات نیز توسط نیروگاه‌های برق آبی ساخته خواهد شد. وی در‌خصوص میزان مصرف برق توسط مشترکان نیز اظهار کرد: بخش خانگی۳۷ درصد، صنعتی۴۰درصد، عمومی ۱۳ درصد، تجاری ۵ درصد، کشاورزی ۴ درصد و روشنایی معابر یک درصد برق استان را مصرف می‌کنند. وی همچنین از موفقیت‌های شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در چند سال اخیر نام برد و گفت: نیروگاه رامین در سال ۹۰ با ۱۱۰ روز در مدار بودن هر شش واحد آن رکورد تولید را از زمان تاسیس این نیروگاه زده است که موفقیتی بزرگ برای صنعت برق خوزستان به شمار می‌رود. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص میزان استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در استان گفت: خوشبختانه در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته که می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در انرژی‌های نو در شبکه برق خوزستان به میزان ۱۵ میلیارد ریال اشاره کرد که شامل نصب پانل‌های خورشیدی در محوطه شرکت و دو پست برق با هزینه چهار میلیارد ریال و نصب یک دستگاه توربین بادی ۶۶۰ کیلوولتی در ماهشهر با هزینه ۱۱ میلیارد ریال بوده است.