ممنوعیت کشت محصولات پر مصرف آب در خوزستان

اهواز - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: کشت محصولات با مصرف بالای آب در استان خوزستان ممنوع می‌شود.

بر اساس این گزارش، در هفتمین جلسه ستاد خشکسالی استان خوزستان، کنترل مصرف آب و برق، پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش کشاورزی، برداشت‌های بیش از حد مجاز آب، ممنوعیت کشت‌های پر مصرف آب و تغییر ساعات کاری ادارات بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در این مراسم استاندار خوزستان با بیان اینکه به پیک مصرف برق بالای ۵هزار مگاوات رسیدیم، اظهار کرد: در حال حاضر به مرحله‌ای رسیدیم که عملا به سقف تولید نزدیک می‌شویم و باید حتما کنترل مصرف را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

سیدجعفر حجازی با بیان اینکه خوشبختانه تا به امروز خاموشی از قبل تعیین شده در استان را شاهد نبودیم، افزود: این در حالی است که در سال گذشته به دلیل داشتن ۱۴۰ مگاوات بار مجبور به دادن خاموشی اجباری شدیم.

وی همچنین با اشاره به همکاری‌های مردم استان در صرفه‌جویی مصرف برق و کسب رتبه نخست کشوری در زمینه صرفه جویی در سال گذشته خاطرنشان کرد: با همکاری مردم توانستیم ۲۷۰هزار انشعاب غیر مجاز را در مدت ۵/۱ سال گذشته جمع‌آوری کنیم که خود این مساله در کنترل مصرف برق و پایداری شبکه تاثیر به سزایی داشته است.

مقام عالی دولت در خوزستان در ادامه به افزایش ۷درصدی مصرف آب اشاره کرد و گفت: این مساله مربوط به مشکلات بسیاری از جمله پدیده‌های مکرر گرد و غبار نیز می‌شود که در این خصوص از مردم استان انتظار می‌رود مدیریت کنترل را بار دیگر پیشه کنند.

استاندار خوزستان همچنین با تاکید بر امر اطلاع‌رسانی در کاهش میزان مصرف برق و کنترل میزان مصرف خاطرنشان کرد: هر چند ۱۸درصد کاهش مصرف برق و ۱۲درصد کاهش مصرف آب داشتیم، اما مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز باید اطلاع‌رسانی در کنترل مصرف را در سرلوحه کار خود قرار داده و با برنامه‌ریزی برای سفر تابستانی کارکنان بتوانند در کاهش مصرف انرژی گام بردارند.

حجازی لازمه افزایش سفر‌های تابستانی را افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل در معاونت عمرانی دانست و گفت: در حدود ۱۰ تا ۱۵ جایگاه گردشگری در مناطق خوش آب و هوای استان از جمله باغملک، ایذه، لالی واندیکا در نظر گرفته شده و در ۷ منطقه آن چادر‌ها و سرویس‌های بهداشتی برپا شده است و۸ نقطه دیگر نیز تا پایان هفته از نظر امکانات مجهز خواهد شد.

وی افزود: این امر می‌تواند فرصتی مناسب برای افراد باشد تا در فاصله دو سه ساعته از مرکز استان بتوانند از مراکز خوش آب‌وهوا بهره‌مند شوند.

حجازی در خصوص وضعیت آب نیز افزود: در حال حاضر در برخی نقاط استان که به لحاظ کمی وضعیت آب چشمه‌ها و چاه‌ها و رودخانه‌ها با مشکل مواجه است، مشکل جدی دیگری نداریم و نیاز است که مردم نیز در مصرف آب کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی مدیریت حفظ آب در سد‌ها تصریح کرد: به‌رغم خشکسالی جدی در استان اما مدیریت حفظ آب در پشت سد‌ها بر نامه‌ریزی شد و در بیشتر اراضی پایین دست هم با همکاری مردم از طریق حفر چاه و آب رودخانه‌ها، مقرر شد محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، کشت شود.

حجازی با بیان اینکه برخی از کشت و صنعت‌ها نیز بیش از حد مجاز سهمیه خود آب برداشت می‌کنند، گفت: با بیمه کردن نخلستان‌ها و باغات و اراضی وپرداخت خسارت به آنها، از کشاورزان می‌خواهیم که در تابستان نیز با ما همکاری کرده و از از کاشت محصولات پر آب خودداری کنند و تنها محصولات دارای مجوز را کشت کنند تا بتوانیم از این برهه نیز با موفقیت عبور کنیم.

همچنین در این مراسم مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در خصوص تغییرات بار و انرژی در سه ماه نخست سال جاری گفت: از نظر بار و انرژی در فروردین ماه با ۱۸درصد کاهش مصرف نسبت به سال گذشته مواجه شدیم. در اردیبهشت ماه نیز ۶درصد کاهش داشتیم؛ اما در خرداد ماه نسبت به سال گذشته با ۷درصد افزایش مواجه شدیم.

وی افزود: در مقایسه آمار ۹۱ روزه نسبت به سال گذشته هنوز با ۴درصد کاهش مواجه هستیم که با مدیریت مصرف سعی کردیم که این مساله باز هم روند کاهش خود را طی کند.

معین پور با اشاره به مصرف انرژی در سه ماهه نخست سال نسبت به سال‌های ۸۷ و ۸۶ نیز گفت: مصرف انرژی در فروردین و اردیبهشت ماه نسبت به دوسال گذشته با کاهش روبه‌رو بود؛ اما در خرداد ماه این میزان افزایش یافته که این میزان افزایش در این ماه سال نگران‌کننده به نظر می‌آید.

همچنین معاون مطالعات پایه آب سازمان آب و برق نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از آورد‌ها گفت: در انتهای فصل بارش آورد کارون ۴۲درصد، کارون بزرگ ۴۰درصد، کرخه۲۲درصد و مارون نیز ۲۴درصد آورد داشته‌اند که به‌رغم افزایش بارش‌ها در نیمه دوم به ۱۰۰درصد هم نرسیده‌اند و میزان آورد‌ها نسبت به سال آبی گذشته ۸۳درصد بوده است.

حسونی زاده افزود: براساس مصوبه سهمیه‌ها مشخص شده و ابلاغ شده اند و براساس آن نیز سازمان جهاد کشاورزی سهمیه‌ها را مشخص کرده است.

حسونی‌زاده با اشاره به نگرانی‌ها در بحث آماده‌سازی اراضی در بالادست کارون شمالی گفت: نگرانی‌هایی که وجود دارد در بحث آمادگی اراضی در بالا دست کارون شمالی برای کشت شلتوک است که آب بسیاری نیاز دارد.

حسونی‌زاده در ادامه گفت: برداشت بی‌رویه آب در بالادست منجر به افزایش میزان ای.سی به میزان ۱۴۰ واحد در اهواز و ۱۳۳۰ واحد در آبادان طی خرداد ماه سال جاری شد.

وی با بیان اینکه در کرخه بدترین وضعیت آب را شاهد هستیم؛ به طوری‌که آورد‌ها حتی از پیش‌بینی‌ها نیز پایین‌تر است، افزود: پیش‌بینی می‌شد آورد کرخه ۱۲ متر باشد که به ۹ متر رسیده است.حسونی‌زاده همچنین خواستار مصوب شدن سهمیه هر بازه شد و اذعان کرد: برخی بر این باورند که میزان حجم آبی موجود در هر حوزه سهم آن حوزه است که این مساله باوری اشتباه است.

وی همچنین با اشاره به برداشت غیرمجاز آب توسط کشت و صنعت گفت: سهمیه برداشت آب کشت و صنعت ۳۳ متر بوده؛ در حالی که بین ۶۵ تا ۷۰ متر آب برداشت کرده‌اند و حاضر به بستن قرار داد نیز نیستند.

وی افزود: این مساله تاثیر بسیاری نیز بر کیفیت آب مارد نیز داشته است.

همچنین در این مراسم مسوول بیمه محصولات کشاورزی نیز در خصوص پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی گفت: در خصوص پرداخت خسارت به دیم کاران با توجه به اینکه کل محصول دیم در اثر خشکسالی از بین رفته بود و خسارت صد درصدی بود، پیش‌بینی پرداخت غرامت ۳۵۰میلیارد ریال بود که از این میزان ۱۱۰میلیارد ریال از ۲۲ اردیبهشت ماه به کشاورزان پرداخت شده است و مابقی طی هفته آینده پرداخت خواهد شد.

روشن سالار در خصوص اراضی تحت پوشش گندم آبی نیز با بیان اینکه ۴۰۰هزار هکتار اراضی گندم آبی داشتیم که از این میزان پیش‌بینی پرداخت غرامت ۴۰۰میلیارد ریال است، افزود: مقرر شده است که در هفته اول تیر ماه پرداخت‌ها شروع شود.

وی همچنین در خصوص طرح فراگیر بیمه باغات گفت: نزدیک به ۲۵هزار هکتار از اراضی خرما، زیتون، مرکبات نهایی شده است.