نیروهای حفاظت از منابع طبیعی مازندران به لباس عملیاتی ویژه ملبس شدند

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: بیش از ۲۵۰نفر از نیروهای منابع طبیعی در واحدهای سر جنگلبانی به منظور حفاظت از زمین‌های منابع طبیعی استان مازندران ملبس به لباس عملیاتی، همراه با درجه و سلاح گرم شدند. حسین علیپور، مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران، در مراسم ملبس و مدرج شدن نیروهای اداره کل منابع طبیعی ساری گفت: حیات به منابع ارزشمند طبیعی گره خورده است. بیش از ۶۰درصد اکسیژن مصرفی جهان توسط این منابع ارزشمند تولید می‌شود و هر انسان در روز به طور متوسط یک کیلوگرم غذا، یک‌ کیلوگرم آب و ۱۶کیلوگرم هوا مصرف می‌کند.

وی افزود: با توجه به ۹۶۰هزار هکتار جنگل در مازندران که ۶برابر متوسط کشور و ۶/۱برابر متوسط بین‌المللی است، بر همه ما فرض است که برای حفظ این منابع بکوشیم. وی تصریح کرد: در ۱۰سال گذشته مجموعا بیش از ۲۵هزار پرونده تخلف در منابع طبیعی ثبت شد، ۱۵۰۰هکتار از زمین‌ها تخریب یا به سایر منابع تبدیل شد. ۴۳هزار مترمکعب درخت قطع و ۱۳هزار مترمکعب چوب‌آلات قاچاق حمل شد که این موارد اگر کنترل نشوند، منابع طبیعی را از دست خواهیم داد.

علیپور گفت: در این راه با تلاش سازمان جنگل‌ها در ابتدای سال ۸۵ استارت یگان حفاظت از جنگل‌ها زده شد و یکسال و نیم گذشته تلاش‌های گسترده‌ای به این منظور در استان شروع شد و در نتیجه گروهی شامل ۴۰نفر از نیروهای مرکز برای حفظ و حراست از منابع طبیعی، آموزش‌های نظامی لازم را فرا گرفتند.

وی سرانه مناطق حفاظتی هر واحد سرجنگلبانی استان را ۳۰ تا ۴۵هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سرانه هر نفر از کارمندان این اداره کل در ساری ۶هزار هکتار است که تقریبا زیر نرم جهانی است.

مدیر کل منابع طبیعی استان مازندران افزود: در حال حاضر ۳۷واحد سرجنگلبانی به طور میانگین به وسعت ۳۵هزار هکتار برای هر جنگلبانی تحت پوشش داریم که با توجه به منابع طبیعی فوق نیازمند تشکیل ۲۴ تا ۲۵ واحد سرجنگلداری دیگر نیز هستیم.

سرهنگ تقی ایروانی، فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها نیز در این مراسم گفت: به زودی در همه استان‌های شمالی کشور نیروهای منابع طبیعی ملبس و مدرج خواهند شد.

وی افزود: این مورد یکی از دستورالعمل‌های ستاد کل است که در دولت نهم اجرایی شده است. یکی دیگر از این موارد نیز استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مدرن و روز دنیا است که برای حفاظت از منابع طبیعی مورد نیاز است.

جعفری، دادستان کل و دبیر شورای حفاظت از بیت‌المال استان نیز گفت: توجه ویژه به منابع طبیعی، اموال عمومی و بیت‌المال جزو دغدغه‌های اصلی نظام و قانون اساسی است.

وی تشکیل شورایی تحت عنوان شورای حفظ و حقوق بیت‌المال را با مشارکت ۱۸سازمان و اداره در سطح استان‌ها، یکی دیگر از موارد قوانین موجود دانست و افزود: از نظر علمی ثابت شد که بشر بدون جنگل و منابع طبیعی زنده نخواهد ماند.

وی آزادسازی بیش از ۲۱۲هکتار از زمین‌های منابع طبیعی متصرف شده به ارزش ریالی ۱۹میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و افزود: باید با برنامه و برابر مقررات برای رفع تصرف از زمین‌های ملی عمل کنیم.